برنامه MySQL چیست؟

MySQL چیست

نرم افزار MySQL یک سیستم قدرتمند و محبوب برای مدیریت داده‌ها است که امکانات زیادی از جمله ذخیره‌سازی، ویرایش، حذف و بازیابی اطلاعات را ارائه می‌دهد. همچنین یکی دیگر از مزایای مهم آن، قابل اطمینان بودن و امنیت پایگاه داده است که از طریق رمزگذاری، مدیریت دسترسی کاربران، احراز هویت و دیگر فرآیندهای امنیتی صورت می‌گیرد. این امور در بهینه‌سازی عملکرد هر کسب و کار و همچنین کاهش هزینه‌ها نقش بسزایی ایفا می‌کنند. بنابراین اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری درباره‌ی « MySQL چیست؟» کسب کنید، در ادامه‌ی این مطلب با بیت اند همراه شوید.

سرویس MySQL چیست؟

MySQL یک سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای (RDBMS) است که از نام دختر بنیان‌گذار مایکل ویدنیوس به نام «My» نام‌گذاری شده است. اولین نسخه از این سیستم در سال 1995 منتشر شد و سپس شرکت اوراکل آن را در ژانویه 2010، زمانی که مالک Sun Microsystems بود، خریداری کرد. بنابراین در پاسخ به «MySQL چیست؟» می‌توان گفت که MySQL به سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای (RDBMS) گفته می‌شود که به صورت رایگان و متن باز در دسترس عموم قرار می‌گیرد. این نرم افزار به زبان‌های C و C++ نوشته شده است و می‌تواند بر روی پلتفرم‌های مختلفی مانند Microsoft Windows، Oracle Solaris، AIX، Symbian، Linux، MAC OS و غیره اجرا شود. افزون بر این موارد باید بدانید که پایگاه داده MySQL در دو نسخه موجود است:

  • MySQL Community Server (منبع باز)
  • MySQL Enterprise Server (اختصاصی)

هر دوی این نسخه‌ها از یک کد پایه مشترک استفاده می‌کنند و تفاوت آن‌ها فقط به Enterprise Edition برمی‌گردد که دارای برخی افزونه‌های سرور است. خوب است بدانید که نرم افزار MySQL دسترسی کاربران به پایگاه داده را نیز به عنوان یک اقدام امنیتی افزوده کنترل می‌کند و دسترسی به شبکه را با مدیریت کاربران بر اساس قوانین مدیر انجام می‌دهد.

MySQL workbench

MySQL مخفف چیست؟

Mysql مخفف Structured Query Language My است و به «زبان پرس‌و‌جوی ساختاریافته من» معنی می‌شود. در ادامه با ویژگی‌ها و مزایای این سیستم محبوب بیشتر آشنا می‌شوید.

ویژگی‌های MySQL چیست؟

MySQL workbench دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که آن را تبدیل به یک سیستم کاربردی و رایج برای مدیریت داده‌ها می‌کند. در زیر این موارد را معرفی می‌کنیم:

  • قابلیت نمایه‌سازی و جستجوی کامل متن
  • بهینه بودن معماری موتور ذخیره‌سازی با عملکرد بسیار بالا
  • انعطاف‌پذیر به علت پشتیبانی از برنامه‌های تعبیه شده (embedded applications)
  • امکان بازیابی دیتابیس و رفع خرابی و مشکلات
  • امکان اجرای کلاینت‌ها روی رایانه‌ی سرور یا رایانه دیگر (ارتباط از طریق شبکه‌ی محلی یا اینترنت)
  • پشتیبانی از Subquery (روشی قدرتمند برای بازیابی داده‌ها)
  • پشتیبانی از پلتفرم‌های مختلف مانند: لینوکس، یونیکس و ویندوز
  • پشتیبانی از زبان‌های مختلف مانند C، C++، PHP، PERL، JAVA، Python و غیره
  • دارای رویه‌های ذخیره شده با دستورات مورد نیاز برای حذف یا ویرایش اطلاعات
  • امکان اجرای چندین عملیات پایگاه داده به صورت بلوک در سیستم
  • دارای موتورهای ذخیره‌سازی چندگانه (پایگاه داده MySQL به شما این امکان را می‌دهد تا برای هر جدول در برنامه، مواردی را انتخاب کنید که مؤثرتر باشند.)

پایگاه داده MySQL

تجربه‌ی کاربری و نحوه‌ی استفاده‌ی آسان

نرم افزار MySQL یک RDBMS با کاربری آسان و انعطاف‌پذیر است. شما می‌توانید 30 دقیقه پس از شروع فرآیند نصب، کد منبع را برای رفع نیازهای خود تغییر دهید. همچنین نیازی به صرف هزینه برای اعمال تغییرات، از جمله ارتقاء به نسخه پیشرفته ندارید.

دارای مقیاس‌پذیری (Scalability)

در پاسخ به ویژگی‌های MySQL چیست؟ باید بگوییم که این سیستم از پایگاه داده‌های بزرگ، تا 50 میلیون ردیف یا بیشتر در یک جدول پشتیبانی می‌کند. محدودیت حجم فایل‌های پیش‌فرض نیز حدود 4 گیگابایت است. با این حال، شما می‌توانید این عدد را تا 8 ترابایت افزایش دهید.

امنیت اطلاعات

توجه داشته باشید که هنگام انتخاب نرم افزار RDBMS مناسب، امنیت داده‌های شما باید در اولویت قرار گیرند. در این میان باید بدانید که MySQL همواره حفاظت از اطلاعات را با سیستم تخصیص دسترسی و مدیریت حساب کاربری در اولویت قرار می‌دهد. افزون بر این موارد، قابلیت رمزگذاری دارد و دسترسی به داده‌ها را در سطح بالایی از امنیت مدیریت می‌کند.

حفاظت از اطلاعات

دارای عملکرد و سرعت پیشرفته

نرم افزار MySQL سرعت مطلوبی دارد و عملکرد سازمان را بهبود می‌بخشد. در حقیقت چه حجم عظیمی از داده‌های بزرگ را ذخیره کنید و چه فعالیت‌های هوش تجاری (BI) فشرده انجام دهید؛ از سرعت مناسبی بهره‌مند خواهید شد.

مزایای استفاده از MySQL چیست؟

در این بخش قصد داریم مزایای استفاده از این سیستم را شرح دهیم. مهم‌ترین این مزیت‌ها شامل متن باز بودن، کنترل جامع گردش کار، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و امنیت اطلاعات در کنار مدیریت آسان و سریع آن‌ها هستند.

1. متن باز است

نرم افزار MySQL یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها برای سازمان‌ها یا کسب و کارها است؛ زیرا استفاده و اصلاح از آن به صورت رایگان برای همه در دسترس است. همچنین سرعت، مقیاس‌پذیری و امنیت بالایی را ارائه می‌دهد. این مزیت می‌تواند بسیار سودمند باشد؛ به خصوص زمانی که کسب و کارها قصد دارند از پرداخت هزینه‌های بیشتر اجتناب کنند. خوب است بدانید از آنجایی که کد منبع این نرم افزار برای مشاهده و اصلاح در دسترس همگان قرار می‌گیرد؛ توسعه‌دهندگان می‌توانند تغییراتی در نرم افزار خود ایجاد کنند تا مطابق با نیازهای آن‌ها باشد. این انعطاف‌پذیری و قابلیت شخصی‌سازی می‌تواند برای کسب ‌و کارهایی که نیازمندی‌های منحصربه‌فرد دارند یا می‌خواهند آن را با ابزارها یا سیستم‌های دیگر ادغام کنند، مفید واقع شود.

نرم افزار MySQL متن باز

2. امنیت داده‌ها را تضمین می‌کند

در ادامه‌ی مطلب « MySQL چیست؟» باید بدانید که نرم افزار MySQL workbench به عنوان یکی از امن‌ترین سیستم‌های مدیریت پایگاه داده در جهان شناخته می‌شود. این نرم افزار قابلیت حفاظت از داده‌ها و پشتیبانی از پردازش تراکنش‌ها را ارائه می‌دهد که می‌تواند به طور قابل توجهی در عملکرد هر کسب و کار موثر باشد. این مزیت به ویژه در سازمان‌های تجارت الکترونیکی و فروشگاه‌های آنلاین که تراکنش‌های پولی مکرر انجام می‌دهند، بسیار پراهمیت است.

3. راندمان را بالا می‌برد

MySQL دارای چندین ویژگی منحصربه‌فرد از جمله نرم افزار موتور ذخیره‌سازی متمایز است. این مزیت به مدیران سیستم اجازه می‌دهد تا سرور پایگاه داده MySQL را برای عملکرد بی‌عیب و نقص پیکربندی کنند. در این میان تفاوتی ندارد که سیستم شما یک برنامه وب تجارت الکترونیکی باشد که روزانه میلیون‌ها اطلاعات دریافت می‌کند یا یک سیستم پردازش تراکنش با سرعت بالا باشد. پایگاه داده MySQL برای پاسخگویی به نیازهای روزافزون تقریبا هر برنامه‌ای با سرعت مطلوب و ارائه‎ی حافظه‌ی پنهان برای بهبود عملکرد ایجاد شده است.

4. دارای کنترل جامع گردش کار است

در پاسخ به مزایای MySQL چیست؟ باید بگوییم که یکی دیگر از مزیت‌های آن این است که تجربه‌ی کاربری آسانی دارد و میانگین زمان دانلود و نصب آن به کمتر از 30 دقیقه می‌رسد. همچنین با پلتفرم‌های زیادی از جمله مایکروسافت، مکینتاش، لینوکس یا یونیکس سازگار است. بنابراین نرم افزار MySQL یک راه حل جامع با ویژگی‌های خود مدیریتی برای کسب و کارها شناخته می‌شود. این ویژگی تمام موارد لازم را از پیکربندی سیستم و توسعه‌ی آن تا تا طراحی و مدیریت پایگاه داده را خودکار می‌کند.

کنترل گردش کار

5. سبب کاهش هزینه کل مالکیت (TCO) می‌شود

هنگامی که شرکت‌ها سیستم خود را از برنامه‌های پایگاه داده فعلی به MySQL انتقال می‌دهند؛ در هزینه کل مالکیت (total cost of ownership) مقدار زیادی صرفه‌جویی می‌کنند. (این هزینه میزان مخارج کلی سازمان را برآورد می‌کند.) همچنین امن بودن اطلاعات و مدیریت آسان آن‌ها می‌تواند هزینه‌ها را تا حد زیادی پایین بیاورد. به عنوان مثال سبب کاهش خسارات مالی و اتلاف وقت برای عیب‌یابی سیستم و رفع مشکلات آن می‌شود.

جمع‌بندی

در نهایت باید در پاسخ به «MySQL چیست؟» بگوییم که این سیستم به نرم افزار مدیریت پایگاه داده می‌گویند که قابلیت‌های زیادی را برای افزایش عملکرد هر کسب و کار ارائه می‌دهد. به عنوان مثال از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای این سیستم می‌توانیم به مقیاس‌پذیری، امنیت، بازیابی داده‌ها، مدیریت دسترسی کاربران و سازگاری با پلتفرم‌های مختلف از جمله ویندوز و لینوکس اشاره کنیم.

این اعلان را به اشتراک گذارید