مدیریت دارایی چیست؟

مدیریت دارایی

مدیریت دارایی (Asset management) یک تجارت پررونق است که دنیای سرمایه‌گذاری را تغییر می‌دهد. مدیران این رشته تصمیمات مهمی می‌گیرند و هدف اصلی تمامی آن‌ها افزایش سرمایه‌ی مشتریان و مدیریت ریسک به صورت همزمان است. قبل از اینکه به معرفی مدیریت دارایی بپردازیم، باید بدانید که دارایی به چه مواردی گفته می‌شود. به صورت کلی دارایی یک سازمان یا یک فرد می‌تواند جاری و غیرجاری باشد. دارایی جاری به سرمایه‌ای می‌گویند که امکان نقد کردن آن تا یک سال آینده وجود دارد. به عنوان مثال می‌توانیم به تمامی وجوه نقد، تولیدات و محصولات آماده‌ی یک کسب و کار اشاره کنیم. از طرفی دیگر دارایی غیرجاری به سرمایه‌ای گفته می‌شود که نقد کردن آن بیشتر از یک سال زمان می‌برد. سرمایه‌گذاری‌هایی که بر ساخت یا بازسازی زمین و ساختمان می‌شوند، در این دسته قرار می‌گیرند.

مدیریت دارایی ها به افراد و شرکت‌ها کمک می‌کند تا تصمیمات درستی با سرمایه‌ی خود بگیرند و تا حد امکان افزایش سود داشته باشند. بنابراین از آنجایی که تصمیمات نادرست می‌تواند لطمه‌های زیادی به دارایی افراد وارد کند؛ مدیریت صحیح آن امر مهمی تلقی می‌شود. در ادامه برای آشنایی بیشتر با بیت اند همراه شوید.

همانطور که گفتیم مدیریت دارایی به اتخاذ تصمیمات صحیح و سنجیده در سرمایه‌گذاری گفته می‌شود تا علاوه‌بر دریافت سود، میزان ضرر و زیان نیز مدیریت شود. در این رشته دو هدف کلی وجود دارد که افزایش ثروت و مناسب نگه داشتن وضعیت ریسک است. (میزان ریسک به تصمیم مشتریان بستگی دارد.) بنابراین معمولا مدیران دارایی خدمات خود را به مجموعه‌ی خاصی از مشتریان ارائه می‌دهند که شامل سهامداران، افراد ثروتمند، شرکت‌ها، دولت‌ها یا سرمایه‌گذاران نهادی. می‌شوند. در برخی موارد Asset management به صورت مستقل و توسط مدیران دارایی صورت می‌گیرد و در موارد دیگر ممکن است توسط موسسات مالی مانند شرکت‌ها و بانک‌ها انجام شود. در زیر با انواع دارایی‌های مالی که در این دسته قرار می‌گیرند را معرفی می‌کنیم:

  • انواع سهام و اوراق قرضه
  • انواع وجوه نقدی، ریالی، ارزی و دیجیتالی
  • کالاها
  • صندوق سرمایه‌گذاری مشترک
  • صندوق‌های شاخص
  • سهام خصوصی
  • صندوق‌های تامینی
  • بازارهای آتی مدیریت شده
  • مشاور املاک
مدیریت دارایی

مزایای مدیریت دارایی

مهم‌ترین مزیت مدیریت دارایی ها این است که دارایی‌های یک فرد یا یک کسب و کار در مکان صحیحی سرمایه‌گذاری شود و مدیریت ریسک به بهترین روش صورت گیرد. در زیر دیگر مزایای این رشته را مشاهده می‌کنید:

  1. بررسی کل سرمایه و ارزیابی وضعیت آن
  2. کاهش ضرر و زیان
  3. مدیریت ریسک
  4. مدیریت زمان و صرفه‌جویی در آن
  5. افزایش سود و میزان بهره‌وری
  6. بررسی و پیشنهاد بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری برای بهبود اثربخشی
  7. سازماندهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدهای دارایی
  8. تصمیم‌گیری آگاهانه و جلوگیری از آشفتگی‌های اداری و مالی و هزینه‌های غیرضروری
  9. نگهداری بهتر تجهیزات و محصولات با پیگیری عملکرد آن‌ها (این یک رویکرد پیشگیرانه است که می‌تواند ایمنی را بهبود بخشد و هزینه‌ها را کاهش دهد. بدون مدیریت کارآمد دارایی، مدیران تنها در صورت بروز مشکل از مسائل آگاه می‌شوند.)

کاربرد مدیریت دارایی

در این بخش با کاربرد asset management آشنا می‌شوید. در ابتدا باید بدانید که این رشته تضمین می‌کند تا افراد همیشه به سرمایه‌های خود دسترسی داشته باشند و ریسک و زیان غیرضروری رخ ندهد. در ادامه کاربرد آن را معرفی می‌کنیم:

افزایش کارایی تمامی عملیات سازمانی: هنگامی که یک سیستم Asset management پیاده‌سازی شد؛ کسب و کارها می‌توانند شروع به درک هدف هر دارایی کنند. این کار شامل توانایی‌ها، مدیریت و حذف برخی موارد برای کاهش هزینه‌ها می‌شود.

یکپارچه‌سازی: اکثر نرم افزارهای مدیریت دارایی‌ها شامل ویژگی‌های گزارش جامع هستند. این کار به کسب و کارها کمک می‌کند تا هر اطلاعاتی را که می‌خواهند از یک داشبورد دریافت کنند. این گزارش‌ها در هر زمان قابل دسترسی هستند، به سرعت آماده و به‌روز می‌شوند.

کاهش هزینه تعمیر و نگهداری: هنگامی که یک سیستم مدیریت دارایی خودکار وجود دارد، سازمان‌ها اغلب با کاهش هزینه‌های نگهداری روبه‌رو می‌شوند. در نتیجه دارایی‌هایی که دارای مشکل‌های حیاتی هستند به صورت پیدا می‌شوند و اقدامات لازم برای تعمیر آن‌ها صورت می‌گیرد.

موارد استفاده از مدیریت دارایی

روش های مدیریت دارایی

فرآیند مدیریت دارایی‌ها بر اساس استراتژی هر مدیر متفاوت است؛ اما چندین عنصر مشترک در تمامی آن‌ها وجود دارد. در ابتدا مدیر دارایی و مشتری برای ارزیابی سرمایه، میزان ریسک و غیره با یکدیگر ملاقات می‌کنند. سپس مدیر یک طرح کلی از اهداف مالی مشتری ایجاد می‌کند و برنامه‌ی سپرده‌گذاری پیشنهادی خود را بر آن اساس ارائه می‌دهد. هنگامی که حساب ایجاد می‌شود؛ مدیر دارایی باید روندهای بازار و اسناد مالی شرکت‌ها را بررسی کند تا بفهمد کدام اوراق بهادار وضعیت بهتری برای خرید دارند. در زیر با رایج‌ترین انواع مدیریت دارایی آشنا می‌شوید:

مدیریت از طریق شرکت‌ها و کارگزاران سرمایه‌گذاری

کارگزاری می‌تواند یک فرد یا یک شرکتی باشد که به عنوان واسطه‌ی سرمایه‌گذاری عمل می‌کند. کارمزد این افراد از کارمزدهای هر سهام معامله شده، کارمزد تعمیر و نگهداری یا فروش محصولات اختصاصی حاصل می‌شود. همچنین شما می‌توانید با شرکت‌های Asset management کار کنید. آن‌ها صندوق‌های سرمایه‌گذاری ادغامی مانند صندوق‌های مشترک، شخصی یا صندوق‌های قابل معامله در مبادله (ETF) را برای سهامداران ایجاد می‌کنند. این وجوه می‌تواند به صورت دولتی یا خصوصی باشد. ( صندوق‌های خصوصی معمولا ریسک بالاتری دارند و مقررات کمتری را شامل می‌شوند.) این شرکت‌ها حساب‌های کارگزاری، وام‌ها، بدهی‌ها، کارت‌های اعتباری افراد و مؤسسات با ارزش خالص را مدیریت می‌کنند. وجوهی که به این حساب‌ها سپرده می‌شوند نیز اغلب برای بازدهی بیشتر در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازار پول قرار می‌گیرند.

انواع Asset management

مدیریت توسط مشاوران و برنامه‌ریزان مالی

یک مشاور مالی می‌تواند برای مشتریان خود اوراق بهادار بخرد و بفروشد. همچنین توصیه‌هایی در مورد مواردی مانند بیمه و مالیات ارائه دهد. آن‌ها ممکن است مشاوران مالی مبتنی بر کارمزد باشند یا هزینه‌ی کلی از شما دریافت کنند. افزون بر این موارد باید بدانید که یک برنامه‌ریز نوعی مشاور مالی است که دید جامع‌تری از امور مالی را به مشتری خود ارائه می‌دهد. آن‌ها درباره‌ی موضوعاتی مانند پس‌انداز، Asset management و سرمایه‌گذاری بحث می‌کنند. کارمزدهای این افراد متفاوت است و می‌تواند به صورت ساعتی، ثابت یا درصدی بر اساس کل دارایی‌های شما باشد.

مدیریت دارایی‌های دیجیتال (DAM)

یک پلتفرم یا نرم افزار دیجیتال که به کاربران اجازه می‌دهد تا دارایی‌های دیجیتالی خود را مانند عکس، انواع ارز و سهام سازماندهی کنند، ذخیره‌سازی نمایند یا به اشتراک بگذارند. همچنین باید بدانید که Asset management دیجیتال (DAM) یک بخش به طور مداوم در حال رشد است و به کسب و کارها کمک می‌کند تا سرمایه‌های دیجیتالی خود را به روشی منطقی، سازمان یافته و در دسترس مدیریت کنند. هدف این سیستم ارائه‌ی ساختاری برای گردش کار و چرخه‌ی عمر دارایی ها است که شامل فیلم‌ها، تصاویر، فایل‌های صوتی، فایل‌های طراحی و غیره می‌شوند. در زیر برخی از ویژگی‌های سیستم DAM را مشاهده می‌کنید:

  • ذخیره‌سازی و سازماندهی انواع مختلف فایل
  • مدیریت دسترسی برای همه فایل‌ها
  • انتساب ابر داده برای تمامی دارایی‌ها
  • کنترل نسخه برای پیگیری تغییرات تدریجی دیگر نسخه‌های یک دارایی 
مدیریت بر دارایی دیجیتال

مدیریت بر دارایی‌های ثابت

این سیستم به کاربران اجازه می‌دهد تا سرمایه‌های ثابت خود را که اقلام ملموسی مانند ماشین‌آلات، رایانه‌ها، زمین‌ها و ساختمان‌ها هستند بررسی کنند. سپس باید بتوانند استراتژی‌های کارآمدی برای دارایی‌های خود اتخاذ کنند.

مدیریت بر دارایی فناوری اطلاعات (ITAM)

این روش به افراد یا شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا بر دارایی‌های فناوری اطلاعات خود را مانند نرم ‌افزار، سخت‌ افزار یا رایانه‌ها نظارت کنند. همچنین اطمینان حاصل کنند که این دارایی‌ها در مسیر درستی قرار دارند و عملکرد دلخواه را ارائه می‌دهند.

مدیریت بر دارایی سازمانی

Asset management سازمانی به مجموعه‌ای از فرآیندها گفته می‌شود که به شرکت اجازه می‌دهد تا تعمیر و نگهداری دارایی‌های فیزیکی خود را مانند ماشین‌آلات و انواع تجهیزات ردیابی کند.

مدیریت کردن دارایی های سازمانی

مدیریت بر دارایی زیرساخت

این روش ابزارها و استراتژی‌هایی که تعمیر و نگهداری زیرساخت‌های حیاتی را به دنبال دارند مدیریت می‌کند. به عنوان مثال می‌توانیم به راکتورهای هسته‌ای و سیستم‌های آب آشامیدنی عمومی اشاره کنیم.

جمع‌بندی

در نهایت باید بدانید که مدیریت دارایی کاربردهای قدرتمند و مهمی برای تمامی مشاغل دارد. هنگامی که این روند به درستی اجرا شود، مهم‌ترین نگرانی‌های موجود در هر سازمان را حل می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا رشد کارآمدتری داشته باشد. بنابراین این رشته را می‌توان یک بخش کلیدی در استراتژی مدیریت کسب و کار دانست. افزون بر این موارد باید بدانید که asset management نه تنها باعث افزایش میزان سودآوری می‌شود؛ بلکه مدیریت ریسک، کاهش خسارت‌های مالی، بهبود نگهداری تجهیزات و غیره را نیز فراهم می‌کند.

این اعلان را به اشتراک گذارید