مزایای تحول دیجیتال

مزایای تحول دیجیتال

تحول دیجیتال برای سازمان‌ها ضروری است تا در بازار هدف همواره بتوانند رقابت کنند و سهم بیشتری از مخاطبان را به خود اختصاص دهند. این روند از طریق اعمال تغییرات بسیار مهم بر تمامی جنبه‌های یک کسب و کار رخ می‌دهد و مزایای بسیار مهمی دارد. به عنوان یکی از مزایای تحول دیجیتال این است که شرکت‌ها می‌توانند به سرعت با تغییرات موجود در بازار سازگار شوند و در عین حال کارایی خود را افزایش دهند. افزون بر این موارد، می‌توانند با به کارگیری فناوری‌های دیجیتالی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند، محصولات و خدمات نوآورانه را تولید نمایند و در نهایت افزایش سود داشته باشند. توجه داشته باشید که مزیت های تحول دیجیتال در بهبود تعاملات با مشتری تأثیر بسزایی دارد و مصرف‌کنندگانی که تجربه‌ی مثبتی کسب کنند، به خریدهای مجدد ادامه خواهند داد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مزایای تحول دیجیتال با بیت اند همراه شوید.

تحول دیجیتال یا digital transformation به معنای استفاده از فناوری و اجرای آن در تمامی جنبه‌های مختلف یک کسب و کار است. به عبارتی دیگر تحول دیجیتال فرصتی برای هدایت نوآوری، ایجاد فرآیندهای کارآمدتر و موثرتر، ارتقای استراتژی کسب و کار، بهبود تعامل با مشتری و کسب مزیت رقابتی است. در حقیقت این تحول سبب تغییرات اساسی و عمده در زیرساخت‌های هر سازمان می‌شود و بر نحوه‌ی انجام هر فرآیند، تولید، خدمات، تعاملات با مشتریان و غیره تأثیر می‌گذارد. براساس تحقیقات انجام شده توسط شرکت GlobeNewswire، پیش‌بینی می‌شود که حجم بازار تحول دیجیتال با 23.72٪ نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) در 2030 به 2.1 تریلیون دلار برسد. همچنین طبق آمارها این تحول در حال حاضر تقاضای بسیار بالایی دارد و هر ساله نیز به آن افزوده می‌شود؛ چرا که سازمان‌های بیشتری از مزایای تحول دیجیتالی استفاده می‌کنند.

مزایای تحول دیجیتال

در این بخش قصد داریم به معرفی کامل رایج‌ترین مزایای تحول دیجیتال بپردازیم. این مزایا شامل بهبود تجربه‌ی کاربری، افزایش رضایت مصرف‌کنندگان، بهبود کارایی و ارتباطات، تنظیم استراتژی‌های کارآمدتر، عملکرد بهتر در بازارهای رقابتی، افزایش سود، کاهش هزینه و نوآوری می‌شود. در ادامه هر کدام را شرح می‌دهیم.

انواع فواید تحول دیجیتال

بهبود تجربه‌ی کاربری و کسب رضایت مشتری

یکی از مهم‌ترین مزیت های تحول دیجیتال کمک به بهبود تجربه‌ی کاربری است. در حقیقت سازمان‌ها با این تحول، فناوری لازم را برای بهبود محصولات و خدمات خود دارند و تجربه‌ی کاربری را به سطح جدیدی ارتقا می‌دهند. در نهایت این امور سبب افزایش رضایت مشتریان می‌شود و بر بالا رفتن تقاضا و ایجاد آگاهی از برند تأثیر می‌گذارد.

صرفه‌جویی در هزینه‌های سازمان

بسیاری از سازمان‌ها مقدار زیادی از سرمایه و زمان خود را صرف نگهداری از سیستم‌ها و محصولات قدیمی می‌کنند. در صورتی که بهره‌گیری از مزیت های تحول دیجیتال نه تنها می‌تواند در هزینه‌های نگهداری صرفه‌جویی کند؛ بلکه با شناسایی سریع‌تر مشکلات، از اتلاف وقت و خسارات می‌کاهد. به عنوان مثال یک شرکت تولیدی می‌تواند با این تحول، بینش بهتری در مورد نیازهای حجمی و جدول زمانی مواد خام داشته باشد. افزون بر این موارد، سفارش مواد خام به شیوه‌ی استراتژیک و مبتنی بر داده، کاهش هزینه‌های کلی سازمان را میسر می‌کند.

کاهش هزینه با مزایای تحول دیجیتال

بهبود استراتژی‌ها و تجزیه و تحلیل داده‌ها

یکی دیگر از مزایای تحول دیجیتال بهینه‌سازی استراتژی‌ها و تجزیه و تحلیل داده‌ها به روشی دقیق‌تر و مطمئن‌تر است. به عنوان مثال پشتیبان‌گیری از داده‌ها، صفحات گسترده‌ی مجازی، ابزارهای تجزیه و تحلیل داده و موارد دیگر، همگی به مدیران کسب و کار کمک می‌کنند تا تصمیمات آگاهانه و استراتژیک بگیرند. همچنین تحول دیجیتال جمع‌آوری، اشتراک‌گذاری، تفسیر و ایمن‌سازی انواع داده‌های حیاتی را آسان می‌کند.

افزایش همکاری و ارتباطات

خوب است بدانید که طبق آمارها حدود 16 درصد از جمعیت ایالات متحده به صورت دورکاری و پاره‌وقت فعالیت دارند. بنابراین کسب و کارها نیاز زیادی به فناوری‌های دیجیتال برای برقراری ارتباط با نیروی کار خود دارند. در نتیجه مزایای تحول دیجیتال به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا به صورت مجازی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و همکاری بهتری داشته باشند. به عنوان مثال مدیران و کارمندان می‌توانند از فضای ذخیره‌سازی ابری برای به اشتراک‌گذاری اسناد و فایل‌ها استفاده کنند. همچنین امکان ویرایش، مدیریت دسترسی به داده‌ها و غیره را خواهند داشت.

بهبود همکاری در سازمان

افزایش میزان بهره‌وری و کارایی

فناوری‌های دیجیتالی به کسب و کارها اجازه می‌دهند تا فرآیندها و وظایف تعیین شده را به شیوه‌ای سریع‌تر و کارآمدتر انجام دهند. از طرفی دیگر، هنگامی که کارایی یک تیم افزایش یابد، میزان بهره‌وری آن نیز بالا می‌رود. در نتیجه سازمان‌ها می‌توانند با ساده‌سازی و خودکارسازی فرآیندها با کمک تکنولوژیی‌های جدید، میزان بازدهی و کارایی تیم خود را افزایش دهند.

افزایش نوآوری در کسب و کارها

از آنجایی که با تحول دیجیتال، نیاز بازارها و خواسته‌های مشتریان تغییر می‌کنند؛ کسب و کارها می‌بایست برای دستیابی به موفقیت، خود را با این تغییرات وفق دهند. به عبارتی دیگر یکی از مزایای تحول دیجیتالی افزایش رویکردهای نوآورانه است و فرصت را برای تولید محصولات جدید، خدمات متمایز و غیره فراهم می‌کند. در نهایت این تغییرات سبب می‌شود سازمان‌ها با تقاضای بازار سازگار شوند و از رقبا پیشی بگیرند.

افزایش نوآوری با مزیت های تحول دیجیتال

کسب جایگاه بهتر در بازارهای رقابتی

راه‌های زیادی برای پیشی گرفتن از رقبا در بازار هدف وجود دارد و آماده‌سازی یک شرکت برای زنده ماندن و پیشرفت در تغییرات آینده امر بسیار مهمی شناخته می‌شود. فناوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید نیز ابزارهایی هستند که به سازمان‌ها در این مسیر کمک می‌کنند. در نتیجه مدیران می‌توانند از مزایای تحول دیجیتالی برای کارآمدتر شدن فرآیندها، بهره‌ورتری بیشتر، رویکردهای نوآورانه و در عین حال بهبود تجربیات مصرف‌کنندگان استفاده کنند. در نتیجه پس از اجرای این تغییرات، کسب و کارها می‌توانند به راحتی جایگاه خود را در بازار حفظ کرده و حتی از رقبای سرسخت عملکرد بهتری داشته باشند.

کسب سود بیشتر

اصلی‌ترین هدف تجاری یک کسب و کار، کسب درآمد بیشتر است. حال از آنجایی که مزایای تحول دیجیتال بر بسیاری از جنبه‌های یک سازمان به شکل مثبتی تأثیر می‌گذارد؛ سود اغلب پس از ایجاد تغییرات digital transformation توسط سازمان افزایش می‌یابد. افزون بر این موارد، شما می‌توانید از فناوری‌های دیجیتالی برای نوآوری در محصولات یا خدمات خود برای ورود به بازار جدید و کسب درآمد اضافی استفاده کنید.

جمع‌بندی

در نهایت باید بدانید که تحول دیجیتال به معنای تطبیق تمامی جنبه‌های یک سازمان با فناوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید است و شامل مزایای زیادی می‌شود. از مهم‌ترین مزایای تحول دیجیتالی می‌توانیم به افزایش سود، کاهش هزینه‌ها، بهبود تجربه‌ی کاربری، افزایش نوآوری و بهینه‌سازی استراتژی‌ها اشاره کنیم.

این اعلان را به اشتراک گذارید