نرخ رشد فروش چیست؟

نرخ رشد فروش

نرخ رشد فروش یک معیار بسیار مهم برای ارزیابی عملکرد هر کسب و کار است. در حقیقت محاسبه‌ی این نرخ به مدیران کمک می‌کند تا از میزان درآمد فروش شرکت خود در یک بازه‌ی زمانی معین آگاه شوند. سپس بر اساس صعودی یا نزولی بودن این نرخ نسبت به گذشته، می‌توانند عملکرد کسب و کار خود را تجزیه و تحلیل کنند و برای افزایش آن تصمیمات آگاهانه بگیرند. افزون بر این موارد، یکی از پارامترهای اصلی سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران برای بررسی میزان رشد و پیشرفت یک شرکت این است نرخ گسترش فروش آن را محاسبه کنند. بنابراین آگاهی از نحوه‌ی به دست آوردن این نرخ اهمیت بسیار زیادی دارد و اطلاعات مفیدی از هر کسب و کار را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با نرخ رشد فروش در ادامه‌ی این مطلب با بیت اند همراه شوید.

نرخ رشد فروش (Sales Growth Rate) یک شاخص کلیدی است که به ما نشان می‌دهد کسب و کار مورد نظر در بازه‌ی زمانی مشخص شده چه مقدار درآمد خود را از فروش به دست آورده است. همچنین این نرخ می‌تواند وضعیت مالی هر شرکت و سطح رقابت آن در بازار را نشان دهد؛ چرا که تحلیل‌گران نیز می‌توانند با محاسبه‌ی این نرخ از میزان موفقیت کسب و کار شما نسبت به سایرین باخبر شوند.

معمولا نرخ رشد فروش در یک دوره‌ی مشخص اندازه‌گیری و به صورت درصدی بیان می‌شود. در نتیجه با نظارت بر این معیار، کسب ‌و کارها می‌توانند عملکرد خود را نسبت به دوره‌های قبلی ارزیابی کنند. توجه داشته باشید که افزایش این نرخ حاکی از آن است که شرکت مربوطه در حال گسترش سهم بازار و ایجاد درآمد بیشتر است. همچنین نیازها و خواسته‌های مخاطبان بازار هدف خود را به طور موثرتری برآورده می‌کند و کمپین‌های بازاریابی را بر اساس ترجیحات آن‌ها تنظیم می‌نماید. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که شرکت مورد نظر به طور بالقوه از رقبای خود در بازار عملکرد بهتری دارد. البته برعکس این موضوع نیز ممکن است؛ زمانی که نرخ رشد فروش شرکت، رو به کاهش یا به اصطلاح راکد باشد. در این زمان باید بدانید که کسب و کار شما مسائل اساسی زیادی دارد که می‌بایست بررسی شوند. (مانند: اشباع بازار یا استراتژی‌های فروش ناکارآمد)

نرخ گسترش فروش

محاسبه نرخ رشد فروش

برای محاسبه مقدار رشد فروش، به اطلاعاتی از دو دوره‌ی زمانی نیاز دارید که شامل دوره‌ی شروع (قبلی یا اولیه) و دوره‌ی پایان (فعلی) می‌شوند. رایج‌ترین راه برای اندازه‌گیری نرخ رشد فروش، انتخاب دوره‌ها براساس مقایسه‌ی ماه به ماه است. به عبارتی دیگر شما با این روش میزان درآمد شرکت خود را براساس ماه‌های متوالی محاسبه می‌کنید تا بفهمید فروش از یک ماه به ماه دیگر چقدر افزایش یافته است.

توجه داشته باشید براساس دوره‌هایی که با هم مقایسه می‌کنید، تجزیه و تحلیل‌های متفاوتی وجود دارد. شما برای به دست آوردن بینشی دقیق از میزان رشد فروش خود باید به محدودیت‌های هر دوره دقت داشته باشید. مثلا در دوره‌های مقایسه‌ای ماهانه، نوسانات سالانه ارزیابی نمی‌شوند. این نکته باید در مشاغل فصلی بیشتر اهمیت داده شود؛ چرا که برخی مشاغل خرده‌فروشی در ماه‌های آخر سال درآمد بیشتری نسبت به ماه گذشته دارند. در نتیجه باعث افزایش نرخ رشد می‌شوند و سپس در ماه بعدی مجددا وضعیت به حالت عادی باز برمی‌گردد. همچنین هنگام ارزیابی روندهای این نرخ، توصیه می‌کنیم برخی شرایط خارجی را که ممکن است بر عملکرد فروش تأثیر بگذارند، در نظر بگیرید. (مانند: رکود اقتصادی، رویدادهای خاص در صنعت یا تغییرات عمده‌ی بازار)

فرمول مقدار رشد فروش

فرمول نرخ رشد فروش

برای محاسبه نرخ Sales Growth باید درآمد دوره‌ی فعلی را از دوره‌ی قبلی کم کنید، سپس پاسخ را بر درآمد دوره‌ی قبلی تقسیم کرده و در عدد 100 ضرب کنید. در زیر فرمول محاسبه‌ی آن را مشاهده می‌کنید:

Sales Growth

برای محاسبه‌ی این فرمول در دوره‌های ماه به ماه فقط کافی است به جای دوره‌ی پایانی، میزان درآمد ماه جاری را قرار دهید و به جای دوره‌ی شروع، درآمد ماه قبل را بگذارید. در نهایت ضرب کردن پاسخ نهایی در عدد 100 نرخ رشد را به صورت درصدی نشان می‌دهد. در زیر برای درک بهتر یک مثال آورده شده است:

  • درآمد یک شرکت در ماه شهریور: 21 هزار دلار
  • درآمد یک شرکت در ماه مهر: 16 هزار دلار
  • نرخ رشد شرکت مورد نظر: 23.8%

محاسبه:

محاسبه مقدار رشد فروش

کاربرد نرخ رشد فروش

یکی از مفیدترین کاربردهای محاسبه‌ی مقدار رشد فروش این است که می‌توانید میزان رشد شرکت خود را در آینده نیز پیش‌بینی کنید. همچنین این اطلاعات به شما این امکان را می‌دهد که موفقیت‌های گذشته و فعلی را ارزیابی نمایید و برنامه‌ریزی صحیحی برای آینده داشته باشید. در زیر با دیگر کاربردهای نرخ گسترش فروش آشنا می‌شوید.

  • این نرخ به شما در زمانی که به دنبال سرمایه‌گذار هستید یا قصد دارید میزان فروش و درآمد کسب و کار خود را افزایش دهید کمک زیادی می‌کند.
  • تجزیه و تحلیل روند نرخ Sales Growth در طول زمان برای به دست آوردن بینش عمیق‌تر در مورد عملکرد فروش یک شرکت، ارزشمند است.
  • بررسی این نرخ به کسب و کارها اجازه می‌دهد تا الگوها را شناسایی کنند، به ارزیابی اثربخشی استراتژی‌های خود بپردازند و تغییرات آگاهانه ایجاد کنند.
  • صاحبان شرکت‌ها و مدیران بازاریابی می‌توانند با تجزیه و تحلیل روندهای نرخ رشد، عوامل موثر در افزایش یا کاهش فروش را شناسایی کنند. این کار به اصلاح استراتژی‌ها برای حفظ رشد یا اصلاح کاهش فروش کمک می‌کند.
کاربردهای Sales Growth

جمع‌بندی

نرخ رشد فروش پارامتری برای اندازه‌گیری میزان توانایی یک شرکت در ایجاد درآمد از فرآیندهای فروش است. به عبارتی دیگر با بررسی این نرخ می‌توان وضعیت مالی و سطح پیشرفت یک کسب و کار را بررسی کرد. اگر نرخ Sales Growth نسبت به دوره‌ی گذشته صعودی باشد، به معنای این است که شرکت مربوطه عملکرد بهتری در فروش دارد و اگر نزولی باشد، حاکی از کاهش درآمد و وجود مشکلات مالی است. در نتیجه شما با محاسبه‌ی این نرخ می‌توانید بینش ارزشمندی درباره‌ی موقعیت شرکت خود در بازار، تقاضای مشتری، رشد کلی کسب و کار و میزان موفقیت آن کسب کنید.

این اعلان را به اشتراک گذارید