وظایف بازاریاب چیست؟

وظایف بازاریاب

بازاریابی یکی از شغل‌های رایج و بسیار موثر بر میزان فروش و درآمد هر کسب و کار است. این شغل مجموعه‌ای کامل از مسئولیت‌ها و موقعیت‌های مختلف را در برمی‌گیرد و فرد باید مهارت‌های ارتباطی قوی‌ای داشته باشد. در حقیقت هر شرکت و سازمانی برای شناخت مخاطبان هدف خود و سپس جذب آن‌ها، نیازمند یک بازاریاب است. آن‌ها وظیفه دارند نیازهای مخاطبان را شناسایی کنند و استراتژی‌های لازم را بر این اساس ارائه دهند. همچنین باید بتوانند کمپین‌های تبلیغاتی را اجرا و داده‌های به دست آمده را تحلیل کنند. بنابراین هر کسب و کاری برای افزایش نرخ فروش، نظارت دقیق بر بازار، حفظ مشتری و همچنین برندسازی نیاز به یک بازاریاب دارد. خوب است بدانید که این شغل علاوه‌بر موارد گفته شده، نقش زیادی بر تعیین قیمت مناسب کالا و خدمات نیز خواهد داشت. برای آشنایی بیشتر با صفر تا صد وظایف بازاریاب با بیت اند همراه شوید.

قبل از اینکه به شرح وظایف بازاریاب بپردازیم، بهتر است در ابتدا با این شغل بیشتر آشنا شوید. در حقیقت بازاریابی (Marketing) فرآیند تبلیغ یک محصول، خدمات، نام تجاری (برند) یا یک ایده است. در این میان نقش بازاریاب اهمیت زیادی بر موفقیت‌آمیز بودن این روند دارد و باید آن را به درستی اجرا کند. بنابراین تقریبا تمامی کسب‌وکارها در هر زمینه‌ای، نیاز به استخدام بازاریاب‌ها دارند تا بتوانند خدمات خود را تبلیغ کنند. این کار نه تنها باعث افزایش نرخ فروش می‌شود، بلکه به برندسازی نیز کمک می‌کند و دایره‌ی مخاطبان هدف را بالا می‌برد.

در حقیقت زنده ماندن یک کسب و کار به حفظ مشتری و افزایش سهم بازار بستگی دارد و بدون آن‌ها نمی‌تواند به مسیر خود ادامه دهد. پس بازاریاب متخصص ماهری است که نقش کلیدی در میزان فروش و جلب رضایت مشتری ایفا می‌کند. همچنین بر رفتار مخاطبان در بازار هدف نظارت دارد و طبق انتظارات آن‌ها پیشنهادات و استراتژی‌های تبلیغاتی خود را ارائه می‌دهد. در نتیجه این شغل با مشتری محور بودن خود به شرکت‌ها کمک زیادی می‌کند تا به اهداف برنامه‌ریزی شده برسند.

نقش بازاریابی

ویزیتور کیست؟

همانطور که از واژه‌ی ویزیتور مشخص است، معنی این کلمه به «ملاقات کردن» مربوط می‌شود. برای درک بهتر باید بگوییم ویزیتور کسی است که برای فروش محصولات یا خدمات مورد نظر، به سراغ مشتریان می‌رود. سپس محصولات را به آن‌ها معرفی می‌کند و سعی در ترغیب مشتریان به خرید دارد. ویزیتور باید با تکنیک‌های فروش آشنا باشد و با جلب اعتماد بتواند مخاطبان جدیدی از بازار هدف جذب کند. در گذشته این شغل فقط به صورت دیداری و مراجعه حضوری صورت می‌گرفت؛ در صورتی که امروزه از طریق روش‌های دیگر نیز انجام می‌شود. این روش‌ها ارتباط‌های تلفنی و آنلاین هستند که رایج‌ترین آن‌ها ارسال ایمیل است. البته ویزیتوری از طریق برقراری ارتباط در شبکه‌های اجتماعی هم صورت می‌گیرد ولی کمتر کاربرد دارد.

بررسی تفاوت ویزیتور و بازاریاب

نقش ویزیتور بیشتر بر روی فروش و جذب مشتری تمرکز دارد؛ ولی وظایف بازاریاب و فروش بسیار فراتر از این موارد است. به عنوان مثال بازاریاب می‌تواند برای تبلیغات، استراتژی تنظیم کند و نحوه انجام آن را به ویزیتور آموزش دهد. همچنین می‌تواند ایده‌هایی را در فرآیند قیمت گذاری ارائه دهد و کمپین‌های برندسازی و جذب مخاطبان هدف را مدیریت کند. این در حالی است که از یک ویزیتور انتظار می‌رود مهارت‌های اجتماعی قوی‌ای داشته باشد تا بتواند مشتریان بیشتری جذب کند و تعداد سفارش‌ها را بالا ببرد.

تفاوت بازاریاب و ویزیتور

وظایف بازاریابی چیست؟

مخاطبان هدف همواره در جستجوی محصول یا خدماتی هستند که بازاریاب سعی در تبلیغ آن دارد. در این میان تنها کاری که بازاریاب باید انجام دهد این است که افراد را متقاعد کند که محصول یا خدمات ارائه شده را به جای رقیب انتخاب کنند. در نتیجه کارشناسان یا مدیران بازاریابی باید دانش، مهارت‌ها و توانایی‌های مختلفی را داشته باشند تا بتوانند مسئولیت‌های خود را به درستی اجرا کنند. در زیر با وظایف بازاریاب آشنا می‌شوید:

  • مشخص کردن مخاطبان هدف شرکت مورد نظر
  • شناخت کافی به محصولات و خدمات ارائه شده توسط شرکت مربوطه
  • انجام تحقیقات لازم در بازار هدف مانند: بررسی میزان عرضه و تقاضا، بررسی روند رفتار مصرف کننده
  • انجام تحقیقات بر روی رقبا و جمع‌آوری اطلاعات لازم
  • تولید محتوای مناسب بازاریابی یا تبلیغاتی مانند: محتواهای متنی، تصویری، ویدیویی، کپی رایتینگ و غیره
  • برنامه‌ریزی استراتژی‌ها و کمپین‌های فروش و برندسازی
  • اجرای کمپین‌های تنظیم شده در کانال‌های مختلف
  • بررسی، تجزیه و تحلیل و گزارش میزان اثربخشی کمپین بازاریابی
  • روابط عمومی مناسب و مسلط به نحوه برخورد با مشتریان (گرفتن بازخورد از مشتریان و ذینفعان)
  • ارائه پیشنهادات مفید برای بهینه سازی نتایج
  • اندازه‌گیری عملکرد شرکت در برابر اهداف از طریق KPIهای مختلف
  • پیگیری محدودیت‌های بودجه و مدیریت آن
  • همکاری با بخش طراحی برای تولید محتوای کمپین‌ها

افزون بر این موارد، باید بدانید که راه‌های مختلفی برای طبقه‌بندی فعالیت‌های بازاریاب وجود دارد. به عبارتی دیگر، هر بازاریاب با توجه به نقشی که در شرکت مربوطه دارد، می‌تواند وظایف مختلفی را انجام دهد. مثلا می‌توانیم به ایجاد کمپین‌ها و استراتژی‌های تبلیغاتی در مراکز مختلف از جمله کانال‌های بازاریابی زیر اشاره کنیم:

  1. شبکه‌های اجتماعی
  2. تلویزیون و رادیو
  3. مجله، روزنامه و وبلاگ
  4. نمایشگاه‌های تجاری
  5. انواع وبینار
  6. ایمیل مارکتینگ
  7. بازاریابی حضوری و تلفنی
  8. اس ام اس مارکتینگ
وظایف بازاریاب

وظیفه یک بازاریاب خوب چیست؟

یک بازاریاب خوب برای موفقیت در این شغل باید مهارت‌های ارتباطی و بین فردی قابل توجهی داشته باشد و بتواند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کند. همچنین باید توانایی کار در شرایط استرس‌زا را داشته باشد تا در چالش‌های احتمالی بهترین تصمیم و انتخاب را بگیرد. افرادی که در گذشته سابقه کار به عنوان بازاریاب داشته‌اند، در این شغل موفقیت بیشتری خواهند داشت. علت آن نیز این است که معمولا مهارت‌های ارتباطی که از طریق روش‌های تجربی به دست می‌آیند، ارزش و عملکرد بهتری نسبت به تحصیلات صرفا آکادمیک یا تئوری دارند. در زیر به معرفی دیگر الزاماتی که یک بازاریاب خوب باید داشته باشد می‌پردازیم:

  • داشتن مدرک در این رشته یا رشته‌های مشابه مانند: لیسانس بازاریابی یا ارتباطات
  • مهارت‌های ارتباطی و داشتن فن بیان قوی
  • توانایی تفکر خلاقانه و نوآورانه
  • توانایی کار تیمی یا انفرادی
  • توانایی برخورد با شخصیت‌های مختلف و ارتباط گرفتن با هر کدام
  • داشتن مهارت‌های تحلیلی و توانایی اندازه گیری و تفسیر داده‌ها
  • مسلط به ابزارهای آنالیز مانند: Google Analytics، Google Ads، Google Console و …

شرح وظایف بازاریاب حضوری

در بخش‌های قبل به طور کلی با وظایف بازاریاب آشنا شدید. اکنون قصد داریم وظایفی که از یک بازاریاب حضوری انتظار می‌رود را معرفی کنیم. پس اگر تصمیم دارید در این زمینه فعالیت کنید، موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

  1. ایجاد کمپین‌های مختلف برای بالا بردن نرخ فروش
  2. تدوین برنامه‌های لازم برای شناختن برند به مخاطبان هدف
  3. ارائه پیشنهادهای مفید برای تقویت محصولات و خدمات
  4. برپایی طوفان فکری برای کمپین‌های جدید و ایجاد تمایز بین شرکت مربوطه و رقبا
  5. همکاری با انواع رسانه‌ها، سازمان‌ها و آژانس‌های تبلیغاتی
  6. هماهنگی با تیم فروش و تیم طراحی برای ایجاد استراتژی‌های موثر
  7. نظارت بر کمپین‌های فعلی و جمع‌آوری نتایج
  8. تجزیه و تحلیل داده‌ها و ارزیابی تبلیغات انجام شده برای بهبود بازاریابی و برندسازی
وظایف بازاریاب و فروش

نتیجه‌گیری

همانطور که در این مطلب اشاره کردیم، وظایف بازاریاب شامل موارد زیادی می‌شود و می‌تواند تاثیر مستقیمی بر میزان فروش و درآمد شرکت مربوطه داشته باشد. از جمله مهم‌ترین وظایف این شغل می‌توانیم به توسعه و اجرای کمپین‌های بازاریابی و ارائه استراتژی‌های مفید برای شناساندن برند به مخاطبان هدف را اشاره کنیم. همچنین فرد بازاریاب باید به سنجش و ارزیابی کمپین‌های تبلیغاتی انجام شده مسلط باشد و آمارهای دریافتی را تحلیل کند. پس اگر تصمیم به فعالیت در این زمینه دارید، بهتر است مهارت‌های ارتباطی و توانایی‌های بازاریابی خود را تقویت کنید. همچنین با ابزارهای تجزیه و تحلیل رفتار مخاطبان هدف آشنا شوید و همواره در مورد آخرین‌ها استراتژی‌ها و تاکتیک‌های بازاریابی به‌روز باشید. برای دریافت انواع محصولات Microsoft Dynamics 365  و خدمات بازاریابی و فروش نیز می‌توانید از بیت اند کمک بگیرید.

این اعلان را به اشتراک گذارید