روش جذب مشتری در بازاریابی شبکه ای + 10 تکنیک موفق

مهم نیست که در چه صنعتی هستید، ضروری است میلیون‌ها مشتری به سراغ شما بیایند! و برای انجام این کار، باید به هنر بازاریابی تسلط داشته باشید. بازاریابی شبکه‌ ای، یک استراتژی بازاریابی است که برای رشد یک کسب و کار به شبکه‌ای از فروشندگان وابسته است. در این روش سه استراتژی اصلی برای کسب درآمد وجود دارد؛ تولید سرنخ،  جذب مشتری و مدیریت او. جذب مشتری در بازاریابی شبکه ای بر جذب افراد با نشان دادن تاثیر محصول یا خدمات، بر بهبود زندگی‌شان استوار است. بنابراین نیاز است تا فروشنده به خوبی بر اصول شناسایی نیازهای مشتری و روش‌های ارتباط موثر آشنا باشد. اگر بتوانید با این روش مشتریان خود را جذب کنید، نه تنها از مزایای یک فروش خوب بهره می‌برید، بلکه به عنوان عرضه کننده‌ای قابل اعتماد برای مصرف‌کنندگان شناخته می‌‌شوید. در این مقاله تکنیک‌های مهمی را برای نحوه جذب مشتری در بازاریابی شبکه ای معرفی خواهیم کرد.

فهرست مطالب

  • منظور از جذب مشتری در بازاریابی شبکه ای چیست؟
  • چگونگی جذب مشتری در بازاریابی شبکه ای
  • روش جذب مشتری در بازاریابی شبکه ای با محتوا
  • جذب مشتری در بازاریابی شبکه ای با برندسازی شخصی
  • نقش CRM در جذب مشتری در بازاریابی شبکه ای
  • نتیجه گیری
  • چرا &Bit

منظور از جذب مشتری در بازاریابی شبکه ای چیست؟

با توجه به دسترسی همه جانبه به اینترنت و منابع اطلاعاتی قطعا اصطلاح بازاریابی شبکه‌‌‌ای به گوش شما خورده است. در این روش ما با شبکه‌ای از فروشندگان در لایه‌های مختلف رو به رو هستیم که علاوه بر سود فروش، درصدی از سود لایه‌های زیرین خود را نیز به دست می‌آورند. اما آنچه این نوع بازاریابی را متمایز و اثرگذار کرده است روش جذب مشتری در بازاریابی شبکه ای است. در این روش به مشتریان در مورد “خوبی” یا مطلوبیت یک محصول آموزش داده شود، قبل از اینکه حتی پیشنهاد خرید آن را به آنها بدهید.

 
روش جذب مشتری در بازاریابی شبکه ای

روش جذب مشتری در بازاریابی شبکه ای
 

احتمالا در مراکز خرید افرادی را دیده‌اید که به شما نمونه‌هایی از محصولات خود را مانند مرغ سوخاری می‌دهند. در واقع آنها صریحاً به شما پیشنهاد خرید نمی‌دهند، بلکه به سادگی فرصتی به شما داده‌اند تا از مزیت محصول آگاه شوید و به سوالاتتان پاسخ می‌دهند. حال شما هستید که بدون نیاز به گفتن کلمه‌ای  برای خرید، محصول را می‌خرید. این استراتژی بازاریابی با هدف گرفتن خواسته‌ها و نیازهای مخاطبان، به متمایز کردن برند شما کمک می‌کند و بهتر از رقبای خود می‌توانید به آنها پاسخ دهید. نحوه جذب مشتری در بازاریابی شبکه‌ای به گونه‌ای است که به وفادارسازی مشتریان منجر می‌شود و علاوه بر سودآوری به شهرت برند نیز کمک می‌کند.

مشاهده بیشتر: بهترین روش ارزیابی عملکرد کدام است؟

جذب مشتری در بازاریابی شبکه ای

انتخاب مخاطبین هدف

1. مخاطب هدف خود را شناسایی کنید

هنگامی که ایده خوبی  برای تجارت دارید، ابتدا باید مخاطبان و کاربران آن ایده را مشخص کنید. مخاطب پایه و اساس هر کسب  وکاری است و هدف متمرکز کردن تمامی فعالیت‌ها حول مخاطبان می‌باشد. بنابراین نیاز دارید تا با تحقیق و آنالیز مخاطب را به خوبی بشناسید ونیازهای او را بدانید.

لازم به توضیح بیشتر نیست که این مرحله تا چه اندازه می‌تواند در موفقیت کار شما موثر باشد. چند راهکار زیر به شناسایی بهتر مشتریان هدف کمک می‌کند:

  • تحقیق در مورد  مقامات پیشرو در بازار یا کسانی که در این صنعت جایگاه خاصی دارند
  • شناسایی نویسندگان و نشریات برتر، وب سایت یا برندهای تاثیرگذار و مرور مطالب آنها
  • بررسی نظرات و سوالات مخاطبان از آنها
  • مشکلات و چالش های این مجموعه‌ها و همچنین مخاطبان آنها
  • محتواها و محصولاتی که بیشتر مورد توجه مخاطب قرار می‌گیرند.
 

2. یک کانال ارتباطی را انتخاب کنید

ضروری است که با استفاده از کانال‌های ارتباطی مختلف ارتباط مستحکمی با مشتریان برقرار کنید. بنابراین با توجه به نوع مخاطبان خود و مطالبی که قصد انتشار آن را دارید، کانال مناسبی انتخاب کنید. شما باید در پلتفرم‌هایی که مخاطبان هدف شما در آن فعال هستند حضور داشته باشید و آنها را فعالانه درگیر محتوای خود کنید. به عنوان مثال اینستاگرام برای داستان سرایی ابزار خوبی از جمله امکان انتشار ویدیو، عکس و .. را در قالب پست و استوری‌ها در اختیارتان می‌گذارد. یا می‌توانید در تلگرام با ایجاد کانال یا گروه ارتباط نزدیکی با مخاطب داشته باشید. اما توییتر با توجه به محدودیت در تعداد کاراکتر و نوع محتوا، گزینه‌ی خوبی برای مطالب طولانی و داستان سرایی نیست. در کنار شبکه‌های اجتماعی استفاده از وبلاگ با کلمات کلیدی پر مخاطب، قطعا گزینه‌ی خوبی برای انتشار اطلاعات خواهد بود.

بیشتر بخوانید: رفتار سازمانی چیست؟

 
انواع کانال ارتباطی برای جذب مشتری در بازاریابی شبکه ای

انواع کانال ارتباطی برای جذب مشتری در بازاریابی شبکه ای
 
 
برای جذب مشتری آموزش بدهید

برای جذب مشتری آموزش بدهید

3. آموزش بدهید

در بازاریابی شبکه‌ای پیشنهاد خرید محصول یا خدمات، به شکل مستقیم به مخاطب داده نمی‌شود؛ بلکه شما مخاطب را آموزش می‌دهید!

بنابراین باید دانش و اطلاعاتتان را درباره‌ی محصولات و خدمات خود افزایش دهید و آن را به روز نگه دارید و سپس این اطلاعات را در محتواهای مختلف به مخاطب ارائه دهید. ابتدا به مخاطب اجازه می‌دهید تا بیاموزد و در نهایت او را به مشتری تبدیل می‌کنید. در واقع در بازاریابی MLM،   راLAERN به EARN تبدیل می‌کنید!  به یاد داشته باشید که در فرآیند آموزش، روی نکات بارزی که به رفع نیازهای مخاطب کمک می‌کند، تمرکز کنید. با روش‌های زیر می‌توانید در مورد محصولاتتان صحبت کنید:

  • معرفی محصول و نام آن
  • صفحه محصول را به رسانه‌های گوناگون لینک دهید
  • قابلیت‌های محصول را به نیازهای مخاطب وصل کنید
  • در مورد محصول و روش استفاده از آن آموزش دهید
 

4. قابل اعتماد باشید

برای موفقیت در جذب مشتری در بازاریابی شبکه ای باید اعتماد مخاطبان را به دست آورید. مشتریان ترجیح می‌دهند از برند یا کسی خرید کنند که به او اطمینان دارند. بنابراین مهم است که بتوانید اعتماد مخاطب را جلب کنید. بدین ترتیب هم مخاطبان فعلی خود را حفظ و آنان را به خرید مجدد تشویق می‌کنید و هم مخاطب جدید به دست می‌آورید. یکی از بهترین راه‌ها برای جلب اعتماد مشتریان ملاقات‌های حضوری است. همچنین می‌توانید از بستر‌های آنلاین برای ارتباط استفاده کنید. این ارتباط‌ها می‌تواند با برنامه‌های زیر صورت گیرد:

  • کلاس‌های آنلاین هفتگی
  • کارگاه‌های آموزشی
  • قرار ملاقات‌های انفرادی برای درک بهتر نیاز مخاطب
  • ویدیوهای کارگاه DIY

این جلسات باعث آشنایی هر چه بیشتر مخاطب با شما و محصولاتتان می‌شود. در نتیجه خدمات برای آنها از جذابیت بیشتری برخوردار خواهند بود. وفاداری و اعتماد ایجاد شده، احتمال خرید افزایش می‌دهد.

 
اعتمادسازی در جذب مشتری در بازاریابی شبکه ای

اعتمادسازی موثر در جذب مشتری
 
 
اصالت و اعتبار

5. معتبر باشید

بر کسی پوشیده نیست که اعتبار و اصالت در جلب اعتماد مردم حرف اول را می زند. مردم برای خرید از برندهای معتبر درنگ نمی‌کنند. برندهایی مثل نایک، اپل و آدیداس را به یاد بیاورید. هر چه شما معتبرتر باشید، مشتریان بیشتری تمایل دارند به سمت برند شما بروند. آنها به شما اعتماد می‌کنند و اطمبنان دارند که محصول(ها) و یا خدماتی با کیفیت ارائه می‌دهید. بنابراین اصالت را سرلوحه‌ی کار خود قرار دهید.

 

6. ارتباط موثر برقرار کنید

برای جذب مشتری در بازاریابی شبکه ای برقراری ارتباط مستمر و منظم بسیار اهمیت دارد. شما باید همواره در دسترس مشتریان باشید تا اگر سوال یا نظری دارند بتوانید به درستی پاسخ دهید. رسانه های اجتماعی نقش مهمی در افزایش دامنه‌ی بازاریابی جذب دارند و جذب مشتری را تسهیل کرده است. در برقراری ارتباط به یاد داشته باشید که افراد نیازها و چالش‌های متفاوتی دارند. بنابراین برای اینکه با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید، باید بدانید که:

1- آنها به چه چیزی نیاز دارند

2-دغدغه‌های اصلی‌شان کدام است

3-نقاط درد و رنج مشتری در کجاست

با دانستن این موارد می‌توانید با هرکس از روش منحصر به فرد او وارد ارتباط شوید و  راه حل دقیقی را به آنها بدهید.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد برنامه ریزی فروش

 
ارتباط موثر

 
 
رویکرد به مسیر بازار

7. رویکرد و بینش خود را به اشتراک بگذارید

برای جذب مشتری در بازاریابی شبکه ای، اشتراک گذاری بینش شما مهم است. بنابراین رویکرد و نگاه خود را نسبت به آینده‌ی بازار و همچنین محصولات، با مخاطبان به اشتراک بگذارید.  این به مخاطبان می‌گوید که چقدر در مورد یک موضوع اطلاعات دارید و در پشت محصول یا خدمات شما، علاوه بر مصرف کنندگان فعلی، اهداف و رویکردهای دیگری نیز وجود دارند. در اینجا چند سؤال وجود دارد که باید در هنگام به اشتراک گذاشتن بینش خود باید در نظر بگیرید:

به نظر شما  آینده‌ی بازار چگونه خواهد بود؟

تغییرات بعدی  در بازار را چه چیزی پیش بینی می‌کنید؟

به نظر شما چه تغییراتی احتمالاً صنعت کاری شما را مختل می‌کند؟

روش جذب مشتری در بازاریابی شبکه ای با محتوا

همانطور که اشاره شد جذب مشتری در بازاریابی شبکه ای کاملا به محتوا وابسته است. با استفاده از اشکال مختلف محتوا یا استفاده مجدد از محتوای موجود، می‌توانید حداکثر توجه و بازدید را به دست آورید.

  • محتواهایی که به آموزش می‌پردازند از توجه بیشتری برخوردارند، چرا که افراد علاقه دارند در مورد چرایی و چگونگی موضوعات بیشتر بدانند. از طرفی نگاهی که در محتواها دارید باید از منظر نیازهای خودتان باشد. به بیان دیگر آنچه ارائه می‌دهید، به‌جای اینکه با زاویه‌ی «به این دلیل شما به این محصول نیاز دارید» با زاویه‌ی «به این دلیل من به این محصول نیاز دارم» مطالب خود را منتشر کنید.
  • برای جذب مشتری در بازاریابی شبکه ای شما باید محصولات و خدمات خود را از رقبا متمایز کنید. ارائه‌ی محتوای قابل دسترس و ارزشمند برای مشتری، علاقه او را به محصول یا خدمات شما برانگیخته و باعث شهرت شما در بین رقبا می‌شود.
  • شما با ارائه‌ی ارزش‌های رایگان مانند محتوای آموزشی مشتریان بالقوه را  بدون اینکه مشتری را مجبور به خرید چیزی کنید، به خریدار تبدیل می‌کنید. این کار یک روش عالی برای تولید سرنخ است. با به اشتراک گذاشتن محتوای آموزشی در دسترس، شما می‌توانید سرنخ‌های احتمالی را در اوایل سفر خرید به برند خوب جذب کنید. فرض کنید شخصی بخواهد در مورد “کاربرد ابزار تجارت الکترونیک  در کسب و کار آنلاین ” سرچ کند و به محتواهای یا ویدیوهای آموزشی شما بر می‌خورد،  باعث می شود مشتری احساس کند که شما مستقیماً نیازهای او را برآورده کرده‌اید.

انواع محتوا  برای جذب مشتری در بازاریابی شبکه ای

محتوا می‌تواند هر چیزی باشد که در شبکه‌های اجتماعی یا بسترهای مختلف ارائه می‌کنید، از جمله

  • وبلاگ ها
  • اینفوگرافیک
  • تصاویر بنر خلاقانه
  • عکس
  • فیلم
  • آزمون‌ها

به عنوان مثال هنگامی که مشتری از شما می پرسد که چگونه محصول یا خدمات شما می‌تواند به آنها در کسب و کار خود کمک کند، می توانید او را به ویدیویی آموزشی ارجاع دهید که به بهترین وجه به سؤال او پاسخ می‌دهد. یا اینکه محتوای آموزشی را در قالب PDF قابل دانلود، یک کتاب الکترونیکی، لینک به یک پست وبلاگ و غیره در اختیار او قرار دهید. همچنین درگیر کردن مشتریان با آزمون‌ها و مسابقات نیز می‌تواند به جذب مشتری و آشنایی آنها با محصول کمک کند.

 
 
 
حفظ هویت شخصی در بازاریابی شبکه ای
حفظ هویت شخصی در بازاریابی شبکه ای

9. به عنوان یک شخص صحبت کنید نه بازاریاب!

وقتی با مشتری صحبت می کنید، مطمئن شوید که به عنوان یک شخص به سراغ او می‌روید نه به عنوان یک بازاریاب یا ربات!

مشتری باید حضور یک شخص را در پشت محصولات و داستان‌های شما حس کند. بنابراین نوع ارتباط شما به او نشان دهد که به او اهمیت می‌دهید و برند شما شیفته‌ی مشتریان است. در واقع، مردم مایلند با اشخاص تجارت کنند و نه شرکت‌ها؛ کسی که او را می‌شناسند، و به او اعتماد یا حتی علاقه دارند. برای مثال، می‌توانید از نحوه‌ی تشکیل برندتان با او صحبت کنید و به او بگویید که چرا آن را ایجاد کرده‌اید. برای این کار از کلماتی استفاد کنید که برا هر دوی شما مهم هستند. در داستان خود از زندگی شخصی مخاطب نیز استفاده کنید به طوری که در پایان او خود را بخشی از این داستان بداند. بدین ترتیب به نقطه‌ای می‌رسید که خرید را برای شما تضمین می‌کند و در  جذب مشتری در بازاریابی شبکه ای موفق‌ خواهید شد.

 

10. محصولات خود را صادقانه و با دقت معرفی کنید

در فرآیند جذب مشتری در بازاریابی شبکه ای توجه به این نکته ضروری است که اگر در محتوا یا معاشرت خود داستانی را تعریف می کنید، باید اطلاعات واقعی ارائه دهید. اگر از داده‌های آماری استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که داده‌ها به روز هستند و در معرفی ویژگی‌های محصول خود، کمال دقت را داشته باشید. روش جذب مشتری در بازاریابی شبکه ای بر اعتماد و اصالت استوار است که این با شفافیت و امانت در اطلاعات به دست می‌آید. بنابراین اگر تصمیم دارید تا اعتماد سرنخ‌ها را به دست آورید و اعتماد مشتریان فعلی را نیز حفظ کنید، باید در رفتار و کلام شفافیت داشته باشید. به عنوان مثال، اگر ابزار شما قابلیت‌هایی را دارد اما در انجام مورد خاصی با محدودیت روبه رو است یا نیاز به یک ابزار دیگری، حتما این مساله را با مخاطب در میان بگذارید.  

علاوه بر این حتما از قابلیت‌های محصولات خود در برآورده کردن نیازهای زندگی مخاطبان صحبت کنید. مثلا اگر یکی از ویژگی‌های سرویس شما اتوماسیون است، به نحوه‌ی استفاده از سرویس‌های اتوماسیون برای آسان کردن زندگی و یا کار خود اشاره کنید. در نهایت، بد نیست ذکر کنید که چگونه استفاده از محصول یا خدمات شما بر آینده‌ی شما اثر می‌گذارد.

 
معرفی محصول در بازاریابی
معرفی محصول در بازاریابی
 

جذب مشتری در بازاریابی شبکه ای با برندسازی شخصی

مردم به دنبال یک رهبر معتبر هستند، رهبری که بتواند آنها را در مسیر درست هدایت کند. بنابراین، شما باید آن رهبر باشید، قدم بردارید و چهره‌ی برند خود باشید. به احتمال زیاد هزاران بازاریاب دیگر، از جمله رقبای شما،ممکن است همان چیزی را به مردم ارائه دهند که شما عرضه می‌کنید. همچنین ممکن است نوع محصول یا خدمات شرکت دچار تغییراتی شود، به همین دلیل برای برندسازی، روی شخص خودتان سرمایه‌گذاری کنید نه محصولات و خدمات.

بیشتر بخوانید: عوامل شکست پروژه های CRM کدام‌اند؟

 

نقش CRM در جذب مشتری در بازاریابی شبکه ای

برای بهینه کردن روند مدیریتی بازاریابی می‌توان از نرم افزارهای CRM استفاده کرد. این نرم افزارها کمک می‌کنند تا با سرعت و دقت بهتری مشتریان را پیگیری کنید و با ثبت اطلاعات و تاریخچه‌ی  فعالیت آنها، ارتباطات خود را با مشتریان توسعه دهید. علاوه بر این امکان مدیریت تعداد بیشتری از مشتریان وجود دارد و شما می‌توانید با تجزیه و تحلیل داده‌های مرتبط به آنها برای شخصی سازی و سفارشی سازی تجربه‌ی مشتری اقدام کنید و روابط ماندگاری با مشتریان ایجاد ‌نمایید. نرم افزار بازاریابی و crm بیت اند از جمله نرم افزارهای ارتباط با مشتری است که با نیازهای مخاطبان داخل کشور به خوبی سازگار است.

 

نتیجه گیری  

بازاریابی شبکه ای در اکثر صنایع و به طور کلی تجارت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع بازاریابی که به سود بالایی در کسب ‌و کار شما منجر می‌شود یکی از بهترین روش‌ها برای جذب مشتریان و وفادارسازی آنهاست. برای اینکه در این بازاریابی موفق باشید نیاز است تا اصول و تکنیک‌هایی را رعایت کنید و تمرین و آموزش مهارت‌هایی را در خود تقویت نمایید. اعضای تیم بیت اند که همواره برای آموزش و توسعه‌ی کسب و کارها در تلاش هستند، در این مقاله با معرفی انواع روش های جذب مشتری در بازاریابی شبکه ای گامی دیگر در این راستا برداشته‌اند. این مقاله شامل 10 تکنیک اصولی برای موفقیت در بازاریابی شبکه ای است که به جذب مشتری و تبدیل سرنخ به خریدار کمک می‌کنند.

 
 

چرا &Bit

نرم افزار Dynamics 365 بیت اند به عنوان نرم افزار جامع و پیشرو مایکروسافت، انتخاب اول بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا به عنوان اتوماسیون فرآیندهای تجاری است.

هدف اصلی شرکت &Bit توانمند کردن مشتری از طریق افزایش دانش او نسبت به نرم افزار  است. بنابراین در تمام مسیر بازاریابی از زمان شناسایی مشتری تا فروش در کنار کسب و کار شما خواهیم بود تا با صرف  کمترین انرژی و زمان هم برای مشتریان شما و هم پرسنل به بیشترین بازدهی برسید

BIT-and-logo

سوالات متداول درباره نرم افزار مدیریت نگهداری و تعمیر

در گام اول  کارشناسان ما جلساتی را به صورت آنلاین یا حضوری با مجموعه‌ی شما برگزار خواهند کرد تا نسبت به فرآیندها و فعالیت شما شناخت کافی پیدا کنند.  بعد از  آن بهترین مدل پیشنهاد می‌شود و سپس شما می‌توانید در مورد کلیات و جزییات آن تصمیم بگیرید و بهترین حالت را انتخاب کنید.

خیر، شما به برنامه‌نویسی یا پیش نیاز  خاصی نیاز ندارید. Microsoft dynamics 365 با قابلیت سفارشی‌سازی و انعطاف‌پذیری این امکان را فراهم کرده است تا صرفا با آموزش‌های ساده بتوانید موارد دلخواه را سفارشی سازی کنید.

بله، با استفاده از گزارش‌های مختلف و تحلیل داده، امکان پیش‌بینی در نرم افزار داینامیکس 365 وجود دارد. علاوه براین با قابلیت یکپارچه‌سازی با نرم افزار Power BI می‌توانید از هوش تجاری برای آنالیز فعالیت‌ها استفاده کنید.

بله، در حال حاضر امکان اتصال نرم افزار به تلگرام، اینستاگرام، لینکدین، فیس بوک، پینترست و توئیتر وجود دارد.

بله ، برای این کار از طرف داینامیکس 365 محدودیت فنی وجود ندارد و اگر شما از طرف وبسایت هم امکانات فنی کافی داشته باشید مشکلی در اتصال نخواهید داشت. به طور کلی امکان اتصال نرم افزار داینامیکس 365 به هر نرم افزاری که API  ارائه کند، وجود دارد این ارتباط با بعضی نرم افزارهای مالی موجود در بازار از پیش برقرار شده است که برای اطلاع بیشتر می‌توانید با شماره‌های شرکت بیت اند تماس بگیرید.

این به انتخاب خود شما بستگی دارد، بیت اند می‌تواند به هر دو حالت امکان استفاده از نرم افزار را برای شما فراهم کند.

خدمات بیت اند

نرم افزار Dynamics 365 نرم افزار جامع و پیشرو  مایکروسافت، انتخاب اول بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا به عنوان اتوماسیون فرآیندهای تجاری است.

هدف اصلی شرکت &Bit توانمند کردن مشتری از طریق افزایش دانش او نسبت به نرم افزار  است. بنابراین در تمام مسیر بازاریابی از زمان شناسایی مشتری تا فروش در کنار کسب و کار شما خواهیم بود تا با صرف  کمترین انرژی و زمان، بیشترین بازدهی  را برای بهره‌وری کارکنان شما و رضایت مشتریان‌تان داشته باشید.

اطلاعات بیشتر درباره ما

بیت اند ارائه کننــده راهکارهای نرم افزاری مایکروسافت در ایران

برای شروع آماده اید؟

مشاوران ما در بیت اند اماده پاسخ گویی به سوالات شما هستند.

این اعلان را به اشتراک گذارید