نرم افزار ERP داخلی یا خارجی؟ کدام را انتخاب کنیم؟

بین ERP داخلی یا خارجی کدام را بخریم؟

با توجه به عرضه‌ی روزافزون انواع نرم‌افزارهای مدیریتی از جمله ERP در بازار، انتخاب برای مدیران کسب و کار دشوار است. از طرفی در کشور ما انتخاب بین نرم افزار ایرانی و خارجی نیز به نوبه‌ی خود چالش‌هایی را به همراه دارد. حال باید ERP داخلی یا خارجی بخریم؟!

شرکت‌های ایرانی طراحی نرم‌افزارهای اداری و مدیریتی پیشرفت خوبی در این حوزه داشته‌اند و ERP از جمله محصولاتی است که با تنوع خوبی در بازار ارائه می‌شود. در مقابل ما نرم‌فزار ERP خارجی را با تمام قابلیت‌های پیشرفته و منحصر به‌فرد داریم. سیستم ERP مناسب می‌تواند مدیریت فرآیندهای مالی، تولید و منابع انسانی را به آسانی انجام دهد. این نرم‌افزار به سازمان‌ها کمک می‌کند تا فرآیندهای خود را بهینه‌سازی کنند و تصمیمات استراتژیک را بر مبنای داده‌های قابل اعتماد بگیرند. به همین دلیل انتخاب بین ERP ایرانی یا خارجی نیاز به اطلاعات کافی دارد تا بتوانید نرم‌افزار مناسب خریداری کنید. در ادامه به بررسی این دو دسته نرم‌افزار می‌پردازیم و نکات کلیدی انتخاب را به شما خواهیم گفت.

 اهمیت انتخاب درست میان ERP داخلی یا خارجی  

با توجه به افزایش روز افزون طراحان و تولید کنندگان نرم افزارها از جمله نرم افزار ERP، جستجو و یافتن این نرم افزار از میان هزاران نرم افزار موجود در بازار دشوار است. در مسیر انتخاب نرم افزار مناسب با شرکت‌های مختلفی رو‌به رو می‌شویم که ERP داخلی یا خارجی را ارائه می‌دهند.

موارد استفاده ERP و پیچیدگی‌های سامانه، خطر انتخاب اشتباه را افزایش می‌دهد. برای خرید ERP ایرانی یا خارجی باید قابلیت‌های اساسی آن از جمله قابلیت سازگاری، انعطاف‌پذیری، امنیت داده و پشتیبانی مناسب را مد نظر قرار دهید. به همین دلیل، انتخاب فروشنده و نوع نرم‌افزار حائز اهمیت است.

مدیران کسب‌و‌کارها می‌توانند با یک برنامه اجرایی دقیق، بهترین بهره‌وری را از سیستم داشته باشند. بنابراین قبل از انتخاب ERP ایرانی یا خارجی موارد زیر را رعایت کنید:

  • تحقیق و شناسایی نیازمندی‌ها
  • ارزیابی و انتخاب
  • آزمایش نرم‌افزار
  • پیاده‌سازی
  • خدمات پشتیبانی

مزایا و معایب ERP داخلی

هرچند بهترین نرم افزارهای مدیریت ERP خارجی از کیفیت بالایی برخوردار هستند، اما برای استفاده در ایران، شرکت‌ها را با مشکلاتی مواجه می‌کنند. به همین برخی از فروشندگان ایرانی تصمیم گرفتند تا نرم‌افزارهای داخلی را در کشور طراحی و عرضه کنند. این نرم‌افزارها علی رغم اینکه برخی از نیازهای کسب و کار را برطرف می‌کنند، اما با مشکلاتی نیز مواجه هستند.

در مقایسه بین نرم افزار ERP داخلی یا خارجی، نرم افزارهای ایرانی از امکانات محدودتری دارند؛ در حالی که نقش سیستم ERP گسترده و همه جانبه است. یک سازمان با توجه به تیم‌ها و داده‌های گوناگون، به نرم افزاری نیاز دارد که بتواند برای مدیریت بخش‌های مختلف و یکپارچه‌سازی آن‌ها موثر باشد. بنابراین این نرم‌افزار باید قابلیت‌های پیشرفته و حرفه‌ای داشته باشد.

اما در مقابل، هزینه‌ کمتر و قابلیت خدمات و پشتیبانی پس از فروش می‌تواند از مهترین ویژگی‌های نرم افزارهای داخلی باشد. همچنین برخی نیازهای کسب و کارهای داخلی مانند زبان فارسی و قوانین پیاده‌سازی در این پلتفرم‌ها به خوبی ارائه می‌شوند. چند نمونه از بهترین نرم افزارهای ERP داخلی شامل موارد زیر است:

  • نرم افزار ERP نیلرام
  • آرین سیستم
  • نرم افزار ERP آتراویژن
  • نرم افزار پگاه سیستم
  • راهکاران همکاران سیستم
  • نرم افزار تسهیل گستر
  • مه آرا
  • ERP  نوماتک

این شرکت‌های ایرانی از جمله بهترین تولید کنندگان نرم افزارهای ERP درداخل کشور به شمار می‌روند.

بررسی مزایا و معایب ERP ایرانی یا خارجی

مزایا و معایب ERP خارجی

برای اینکه بدانیم ERP داخلی یا خارجی بخریم؛ بعد از آشنایی با مزایا و معایب ERP داخلی به سراغ بررسی نرم‌افزارهای خارجی می‌رویم. پلتفرم‌های خارجی از قابلیت‌های زیادی برخوردار هستند به طوری که تقریبا برای مدیریت تمام بخش‌های یک سازمان قابل استفاده‌اند. مزایایی که این نرم‌افزارها به شرکت‌ها می‌دهند را می‌توان موارد زیر درنظر گرفت:

  • مدیریت اطلاعات ورودی و ذخیره شده
  • آنالیز داده‌ها برای تصمیم‌گیری‌ها و پیش بینی بازار
  • مدیریت استاندارد منابع سازمان
  • نظارت بر امور مالی، حقوق و دستمزد
  • کنترل و نظارت بر منابع انسانی و پرسنل
  • نظارت بر میزان بهره‌وری و سودآوری

علاوه بر موارد بالا، اغلب نرم‌افزارهای خارجی برای استقرار نیز چند گزینه در اختیار شما می‌گذارند. از جمله سیستم‌های مستقر در محل، مبتنی بر رایانش ابری، استقرار هیبریدی و نسخه اپن سورس. انواع مدل استقرار علاوه بر کاهش هزینه‌ها، مزیت دسترسی به داده‌ها را نیز تحت شعاع قرار می‌دهد. اما در کل بهترین حالت استقرار برای هر شرکت به نیازهای آن بستگی دارد. در چنین موارد مشاوره با افراد متخصص کمک‌کننده است.

به عنوان مزیت دیگر می‌توان گفت؛ از آنجا اغلب محصولات به روز به دلیل راحتی و کم هزینه‌تر بودن، بر بستر ویندوز طراحی نمی‌شوند. نرم‌افزارهای خارجی اغلب بر قابلیت‌هایی مانند  API، نسخه وب و سرور‌های ابری تکیه دارند و حتی نسخه‌های موبایلی نیز ارائه می‌کنند.

معایب ERP خارجی

علی رغم تمام ماژول ‌و مزایا گسترده ERP خارجی، مانند تمام تولیدات این نرم‌افزار  نیز معایبی دارد. البته برخی از این معایب در کشور ما برجسته‌تر می‌شود و برخی از کسب و کارها را دچار مشکل می‌کند. بخش عمده این معایب به موضوع تحریم برمی‌گردد که موانعی را به منظور استفاده از نرم‌افزارهای خارجی ایجاد کرده است. در ادامه معایب این پلتفرم‌ها را مرور می‌کنیم تا شما بتوانید بین ERP داخلی یا خارجی انتخاب درستی داشته باشید:

  • قیمت خرید و پیاده‌سازی نرم‌افزارهای خارجی ممکن است در مواردی از سیستم‌های تولید داخل بیشتر باشد. اما این مساله در مقابل مزیت‌هایی که در طولانی مدت دارد، مقرون به صرفه است.
  • پیاده‌سازی نرم‌افزار ممکن است به سهولت نرم‌افزارهای داخلی نباشد. در این موارد انتخاب یک فروشنده معتبر راه حل مشکل است.
  • هر دو دسته نرم افزار ERP داخلی یا خارجی در شروع کار نیاز به آموزش دارند. اما هر چه سیستم حرفه‌ای‌تر باشد نیازمندی به آموزش بیشتر اهمیت می‌یابد.

با تمام این‌ها برای انتخاب بین ERP داخلی یا خارجی، کسب‌وکارها باید توانایی‌ها و نیازمندی‌های خود را با فروشنده در میان بگذارند تا بهترین گزینه برای آن‌ها پیاده‌سازی شود. بیت اند می‌تواند جلسات مشاوره کاملا رایگان به شما ارائه دهد تا با کارشناسان فنی و مدیریت کسب و کار مشورت کنید.

بررسی نرم‌ افزارهای ERP خارجی

در دنیای نرم‌ افزارERP خارجی، نرم‌افزارهای بسیار زیادی عرضه شده‌اند. در زیر چند نمونه از این پلتفرم‌های تخصصی محبوب را معرفی می‌کنیم:

  • نرم افزار ERP میکروسافت داینامیک: این نرم افزار که توسط شرکت مایکروسافت طراحی و توسعه داده شده است؛ امکانات گسترده‌ای برای مدیریت منابع سازمانی، بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش فراهم می‌کند. قابلیت یکپارچه‌سازی، مقیاس‌پذیری، گردش کار، گزارش سازی دقیق، سفارشی‌سازی و رابط کاربری آسان از ویژگی‌های برجسته این پلتفرم است.
  • نرم افزار odoo: این ERP ماژول‌هایی برای توسعه و سفارش‌سازی دارد. همچنین برای مدیریت منابع انسانی مفید است.
  •  نرم افزار sap business one: این نرم‌افزار برای شرکت‌­های کوچک و متوسط مناسب است و می‌تواند بخش‌های مالی، فروش، خدمات و تولید را پوشش دهد.
  • نرم افزار oracle NetSuite:  یکی از نرم افزارهای محبوب برای یکپارچه‌سازی و مدیریت تمام تیم‌ها در سازمان‌های بزرگ است. مزیت‌های اتوماسیون، گردش کار و گزارش‌سازی از ویژگی‌های این پلتفرم است.
نرم افزار ERP داخلی یا خارجی را چطور انتخاب کنیم

نرم افزار ERP داخلی یا خارجی؛ کدام بهتر است؟

اگر بخواهیم پاسخ این سوال را بدهیم که بین ERP داخلی یا خارجی کدام بهتر است؛ باید ابتدا شرایط شرکت و نیازمندی‌های آن را بدانیم. انتخاب هر نرم‌افزار صرفا به استانداردهای کلی آن حوزه وابسته نیست. بلکه شرایط کاری و ابزار مورد استفاده و همچنین کشور محل استقرار شرکت، شرایط مالی و زمینه‌های رقابتی در تبیین استراتژی مدیریتی نقش دارند. در واقع نرم‌افزار ERP به شرط استفاده درست با ارزش‌ترین و مهمترین ابزار کار یک سازمان یا شرکت به شمار می‌رود. اما به طور کلی عواملی مانند؛

  • مدل قیمت گذاری نرم‌افزار ERP خارجی
  • نحوه خدمات و پشتیبانی
  • نگهداری و تعمیرات
  • نسخه‌ ویندوزی و تحت وب
  • میزان وابستگی به فروشنده سیستم ERP

و… در انتخاب آن تاثیر دارد.

علاوه بر این، لایسنس و نسخه‌ قفل شکسته در انتخاب شما باید مورد توجه قرار گیرد. اگر بین ERP  ایرانی یا خارجی، پلتفرم خاجی را با تمام قابلیت پیشرفته آن انتخاب کردید؛ حتما از فروشندگان معتبر خریداری کنید. ممکن است به دلیل این قوانین، وابستگی به شرکت ارائه دهنده برای دسترسی به دیتابیس نرم‌افزار، شما را با چالش‌هایی رو به رو کند.

شرکت بیت اند نرم افزار مایکروسافت داینامیکس 365 (Microsoft Dynamics 365) را که از کاربردی‌ترین ERP های خارجی است؛ ارائه می‌دهد. این شرکت توانسته تمام نیازهای کاربران داخلی را در نرم‌افزار پیاده کند. بدین ترتیب نگرانی شما از جهت قابلیت و پیاده‌سازی نرم‌افزار از بین می‌رود و می‌توانید با خیایلی آسوده بر بهره‌وری و سودآوری کسب و کار خود تمرکز کنید. بیت اند با کمک متخصصان فنی و کارشناس‌های حوزه‌ی مدیریتی تما جوانبی که یک کسب و کار نیاز دارد را بر بستر نرم‌افزار حرفه‌ای مایکروسافت برای شرکت‌های ایرانی فراهم کند.

جمع بندی

نرم‌افزارهای ERP در سالهای اخیر پیشرفته‌های خوبی داشته است. در این راستا تولیدکنندگان داخلی نیز توانسته‌اند نرم‌افزار‌های خوبی وارد بازار کنند. ما در این مقاله ویژگی‌های نرم‌افزار ERP داخلی و خارجی را بررسی کردیم. همچنین نکاتی جهت انتخاب بهتر شما بین ERP داخلی یا خارجی  بیان کردیم که می‌تواند راهنمای خوبی برای خرید شما باشد. اگر سوالات بیشتری دارید و برای آشنایی بهتر بین این دو دسته نرم‌افزار، از طریق فرم تماس با ما یا شماره 90000365 با بیت اند مشورت کنید.

این اعلان را به اشتراک گذارید