اهمیت استفاده از گزارشات CRM و بررسی 9 گزارش مهم

بررسی انواع گزارشات CRM و ضرورت استفاده از آنها

گزارشات CRM ناقص یا بدتر از آن فقدان یک سیستم گزارش CRM، با اطلاعات ضعیفی که ارائه می‌دهد می‌تواند منجر به تصمیماتی شود که منافع کسب و کارتان را دچار مشکل کند. شما به عنوان مدیر کسب و کار این دسته از گزارش‌ها را می‌شناسید؟

همه مدیران به خوبی می‌دانند که پلتفرم‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) اطلاعات ارزشمندی در مورد مخاطبان جمع‌آوری می‌کنند. این اطلاعات به آن‌ها بینشی می‌دهد تا بتوانند استراتژی‌هایی را برای کسب درآمد بیشتر و ارزش‌سازی خدمات و برند خود تبیین کنند. اما برای تجزیه و تحلیل فرآیندها و این اطلاعات به گزارش‌های CRM نیاز دارند. گزارش‌سازی یک رویداد یک‌باره نیست؛ چرا که نیازها و انتظارات مشتری در طول زمان تغییر می‌کند، بنابراین شما به انواع گزارش‌ها و در طول زمان نیاز دارید. در این مقاله این گزارش‌ها را معرفی می‌کنیم و در مورد اینکه چرا گزارش CRM برای کسب و کار ضروری است؛ صحبت خواهیم کرد. ادامه مقاله را همراه با بیت اند بخوانید.

چرا گزارشات CRM برای کسب و کارها مهم است؟

گزارش CRM از تمام داده‌هایی که نرم افزار شما جمع آوری و ردیابی کرده است، یک نمای کلی ارائه می‌دهد. این به شما کمک می‌کند تا فرآیندها، شکاف‌های موجود در قیف فروش و فرصت‌های بهینه‌سازی استراتژی بازاریابی خود را شناسایی کنید. از طرفی به مدیران کمک می‌کند تا تصمیمات مبتنی بر داده و با اطمینان بگیرند. بیایید با جزئیات بیشتر به مزایای گزارشات CRM بپردازیم.

1. به شما کمک می‌کند بفهمید در کسب و کارتان چه می‌گذرد

گزارش‌های سیستم مدیریت ارتباط با مشتری می تواند با ارائه بینش دقیق در مورد تعاملات و رفتارهای مشتری به شما کمک کند تا بفهمید چه اتفاقی در تجارت شما می‌افتد. با گزارشات CRM، می‌توانید معیارهای کلیدی مانند جذب مشتری و حفظ و رد کردن مشتری را ردیابی و همچنین و الگوهای رفتار او را شناسایی کنید. این اطلاعات برای بهبود تلاش‌های بازاریابی و فروش، بهینه‌سازی خدمات مشتری و رشد کسب‌وکار مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، می توانید از گزارش‌های crm برای موارد زیر استفاده کنید:

  • نرخ های جذب مشتری و حفظ مشتری
  • شناسایی روندها و الگوهای کلیدی در رفتار مشتری
  • رضایت و وفاداری مشتری
  • بهبود تجربه مشتری
  • تجزیه و تحلیل عملکرد فروش
  • نرخ تبدیل و طول چرخه فروش
  • شناسایی فرصت‌ها

2. داده‌ها به شما در تصمیم‌گیری استراتژیک کمک می‌کند

همانطور که پیش‌تر اشاره شد داده‌های گزارش CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری، بینش‌های اساسی را برای کمک به تصمیم‌گیری استراتژیک تجاری ارائه دهد. با پیگیری اطلاعات حیاتی مشتری، می‌توانید تصمیم بگیرید که چگونه تلاش‌ها و منابع خود را بر روی یک هدف متمرکز کنید، نیازها و ترجیحات مشتریان را بشناسید و روابط موثر و معنادار با آن‌ها بسازید.

این داده‌ها می‌توانند برای یافتن زمینه‌های رشد بیشتر، مانند شناسایی بازارهای استفاده نشده، تخصیص کارآمدتر منابع آن هم در زمان درست به کار برده شوند.

3. می‌توانید عملکرد تیم‌ها را پیگیری و در صورت نیاز تغییراتی ایجاد کنید

با دسته‌بندی گزارشات CRM می‌توانید عملکرد تیم‌ها را نظارت کنید؛ بدین ترتیب پیگیری روند فروش آسان‌تر و پاسخگویی به تقاضای مشتریان سریع‌تر خواهد بود. با دسته‌بندی گزارش‌ها، مدیران می‌توانند ببینند کدام محصولات بیشترین فروش و کدام حوزه‌ها نیاز به توجه بیشتری دارند. همچنین با شناسایی نقاط ضعف، می‌توانید تغییراتی را برای بهبود عملکرد ایجاد کنند.

4. با شفاف‌سازی می‌توانید سرمایه گذاران بیشتر و بهتری جذب کنید

گزارشات CRM در اولین قدم برای شما و شرکای تجاری‌تان شفاف‌سازی می‌کنند. افراد ‌می‌توانند با بررسی روند فعالیت شما میزان بازگشت سرمایه‌ خود را بسنجند و سلامت و اثربخشی دارایی‌های خود را ارزیابی کنند. علاوه بر این داده‌های گزارش‌ها دید جامعی را در مورد روند فعلی و آینده سازمان به سرمایه گذاران ارائه دهد.

 

9 مورد از ضروری‌ترین گزارشات CRM در سال 2024

در حال حاضر، احتمالاً از اهمیت گزارشات CRM برای تجارت خود آگاه هستید. اما به دلیل تنوع زیاد این گزارش‌ها نمی‌توانید تصمیم بگیرید که کدام یک برای تجارت شما حیاتی است. بنابراین، ما لیستی از 9 گزارش CRM ایجاد کردیم که باید در تجارت خود از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه هر کدام از این گزارش‌ها را شرح می‌دهیم.

9 مورد از انواع گزارشات CRM

1. گزارش تجزیه و تحلیل خط لوله یا Pipeline

گزارش‌دهی پایپ‌لاین فروش یکی از گزارش‌های اولیه سی‌آرام است که هر کسب‌وکار B2B باید از آن استفاده کند، زیرا یک نمای بصری انحصاری از تمام قیف فروش است و شما به سادگی می‌توانید سفر خریداران را در آن ببینید.  با یک خلاصه گزارش پایپ‌لاین ، تیم فروش شما می‌تواند به سرعت سرنخ‌های بالقوه را اولویت‌بندی کند و  کمپین‌ها را برای مرحله خاصی از فرآیند فروش در نظر بگیرد تا معاملات با بالاترین سود انجام شود.

2. گزارش عملکرد فروش

گزارش عملکرد فروش، نشان می‌دهد چند درصد از معاملات شما به خرید تبدیل شده است. یک گزارش عملکرد فروش جزئیات تعداد معاملات بسته شده و فروش کسب و کار شما را نشان می دهد. این یک راه عالی برای مقایسه فروش فعلی شما با اهداف کلی و تجزیه و تحلیل عملکرد تیم فروش شما است.

می توانید ارزش فروش فعلی خود را برای محصولات و خدمات خاص خود مشاهده کنید. همچنین بهره‌وری اغضای تیم نیز قابل نظارت و بررسی است که می‌تواند برای مدیریت منابع انسانی به کار رود.

3.  گزارش سودآوری

گزارش سودآوری از دیگر گزارشات CRM است، که میزان درآمد حاصل از مشتریان خاص را توضیح می‌دهد. این گزارش می‌تواند به شما بگوید که کدام مشتریان بیشتر به برند شما وفادار هستند و کدام یک به احتمال زیاد به خریدار تکراری تبدیل می‌شوند.

این گزارش برای شناسایی سرنخ های با کیفیت بالا بسیار مهم است. هنگامی که می دانید کدام یک از مشتریان احتمالی بیشترین درآمد را برای شرکت شما به ارمغان می آورد، می توانید منابع بیشتری را روی پرورش و تبدیل آن سرنخ‌ها برای کسب فروش بیشتر متمرکز کنید.

4. گزارش پیش بینی درآمد

این مورد از گزارشات CRM اطلاعات ذخیره شده، فرآیندهای قبلی، روند فروش و … را به کار می‌برد تا درآمد تخمینی را در یک زمان معین پیش‌بینی کند. پیش‌بینی‌های فروش به شما کمک می‌کنند معیارهایی را برای اهداف آینده تعیین کنید و بودجه را به استراتژی‌هایی تخصیص دهید که درآمد و رشد بیشتری را برای کسب‌وکار شما ایجاد می‌کنند.

بسته به سفر خریدار، سرنخ شما می تواند علاقه خود را به خرید یک محصول یا خدمات خاص نشان دهد. در اینجا، گزارش پیش‌بینی فروش می‌تواند به شما کمک کند سرنخ‌های قابل تبدیل آسان را از سرنخ‌های کندتر جدا کنید و از یک رویکرد هدفمند برای جذب گروه دوم استفاده کنید.

5. گزارش تجزیه و تحلیل منبع سرنخ

رمز موفقیت تیم فروش این است که اثربخشی خود را به حداکثر برسانید.  برای این کار، باید منبع اصلی خریداران خود را بشناسید و آن منبع را بیشتر تقویت کنید تا رشد بهتری داشته باشد. گزارش منبع سرنخ به شما کمک می کند تا بفهمید چه منابعی از سرنخ‌ها برای کسب و کار شما بهتر کار می‌کنند، مانند ایمیل، ارجاع ها، جستجوی رسانه های اجتماعی، فرم های وب، شبکه های محتوا یا ترکیب چندین استراتژی بازاریابی برای تولید سرنخ‌های بیشتر. با این گزارش، می‌توانید کانال‌های ناکارآمد را کنار بگذارید یا رویکرد را دوباره چارچوب‌بندی کنید.

بسیاری از کسب و کارها، به ویژه شرکت های B2B، از این گزارشات CRM برای کشف بهترین تاکتیک‌های تولید سرنخ استقاده می‌کنند تا بیشترین سرنخ و تبدیل‌ها را برای شرکت شما ایجاد ‌کند.

تحلیل قیف فروش در گزارشات CRM

6. گزارش تحلیل کمپین بازاریابی

 گزارش عملکرد کمپین از اصلی‌ترین گزارشات ‌CRM به شمار می‌رود. این گزارش به شما این امکان می‌دهد که با نگاه دقیق‌تری کمپین‌ها را طراحی و اجرا کنید. با توجه به اطلاعاتی که به دست می‌آورید متوجه خواهید شد که کدام تاکتیک‌های بازاریابی برای جذب خریداران جدید و حفظ مشتری فعلی مفید هستند. و روی این استراتژی و تاکتیک‌ها تمرکز بیشتری خواهید گذاشت.

 چنین گزارش‌های سی‌آرام به شرکت‌ها کمک می‌کند تا سود خود را از طریق داده‌های متمرکز، مانند حاشیه‌های ناخالص برای تبلیغات مختلف و اشاره به بهترین رویکردهای جذب سرمایه، بهینه‌سازی کنند. شما قادر خواهید بود تا هزینه‌های بازاریابی خود را مدیریت کنید و در زمان کمتری بازار مصرف را گسترش دهید.

7. گزارش خدمات مشتری

گزارش‌های خدمات مشتری موفقیت و عملکرد عملیات فروش مانند خدمات مشتری، مدیریت تعامل با مشتری و مدیریت پشتیبانی از او را نشان می‌دهد. این به شما امکان می‌دهد ببینید کدام نماینده فروش با مشتری بالقوه صحبت کرده است، چه ایمیل‌هایی از تیم فروش شما در گذشته دریافت کرده‌ و در طول مشاوره فروش خود درباره چه مواردی صحبت کرده‌اند.

 به این ترتیب، این امکان را دارید تا مشاهده کنید نمایندگان فروش و خدمات در جنبه هایی مانند حل پرونده، رضایت افراد در تماس اولیه، حفظ مشتری و ایجاد وفاداری به برند در میان مشتریان بالقوه کارآمد هستند.

CRMهایی مانند  Microsoft Dynamics 365 شامل ابزارهای حرفه‌ای گزارش‌دهی خدمات مشتری است که به کاربران امکان می‌دهد داده‌های موردی مانند وضعیت فعلی، حجم پرونده‌ها بر اساس کانال ورودی و میانگین زمان جذب تا خرید را در یک داشبورد جمع‌آوری کنند. این اطلاعات بینشی در مورد داده‌های داشبورد مانند طول عمر مشتری، نرخ ریزش و شماره اشتراک‌های فعال می‌دهد.

8.  گزارش تماس و تعامل

مورد بعدی در لیست انواع گزارشات CRM، گزارش تماس و تعامل با مشتراین و نمایندگان است. این گزارش به شما اطلاعاتی از تماس‌ها و تعاملات مشتریان بالقوه با تیم فروش شما می‌دهد. این بررسی اجمالی کمک می‌کند تا تیم فروش خود را سازماندهی کنید و در مسیر توسعه نیروی برنامه‌ریزی داشته باشید. این گزارش اطلاعات خوبی در مورد چگونگی دریافت سرنخ و خروج او از قیف فروش می‌دهد که باالاتر در مورد اثرگذاری این اطلاعات صحبت کردیم.

9. گزارش اهداف

صاحبان کسب و کار برای رشد و توسعه تجارت خود چشم‌انداز بلند مدت و اهدافی را  تعیین می‌کنند تا میزان موفقیت خود را در دستیابی به آن‌ها را بسنجند. با مشاهده گزارش اهداف سی‌آرام می‌توانید به راحتی پیشرفت خود را در رسیدن به هدف فروش یا درآمد بعدی خود مشاهده کنید. اگر در حال حاضر در مسیر رسیدن به هدف خود نیستید، می توانید تکنیک‌های خود را تغییر دهید یا استراتژی های خود را برای بازگشت به مسیر بهبود بخشید.

 نحوه استفاده از گزارشات  CRM

تا به اینجا متوجه شده‌اید که گزارشات CRM در کسب و کارها برای ردیابی عملکرد فروش و اتخاذ تصمیمات مبتنی بر داده استفاده می‌شود. با این گزارش‌ها می‌توانید شکاف‌های موجود در فرآیند فروش را پر کنید و خدمات مشتری برای بازدهی بهتر بهبود بخشید. گزارشات crm بر اساس افرادی که سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان را اداره می‌کنند، اطلاعات دقیقی را به مدیران اجرایی یا سرپرست‌های تیم ارائه می‌دهد. به کمک این اطلاعات می‌توانید در بخش‌های  مختلف فروش، بازاریابی و خدمات مشتری عملکرد بهتری داشته باشید:

با چنین گزارش‌هایی، رئیس بخش فروش ارزیابی می‌کند که آیا کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین و آفلاین می‌توانند سرنخ‌ها را به مصرف‌کننده تبدیل کنند و چگونه مخاطبان هدف به همان حالت برمی‌گردند.

گزارش CRM همچنین برای بخش مراقبت از مشتری شما حیاتی است زیرا می تواند بینشی در مورد علاقه و عدم پسند مشتریان، میزان پاسخ آنها، نحوه مدیریت درخواست‌های مشتری، بازخورد مشتریان فعلی و غیره ارائه دهد.

نمایندگان پاسخگویی به مشتری و سایر پرسنل تیم مالی می توانند از گزارش های CRM برای دریافت جزئیات در مورد نرخ حفظ مشتری و نحوه بهینه‌سازی خدمات مشتری و تبدیل مخاطبان هدف استفاده کنند.

داشبورد گزارش crm

تمام شرکت‌های تجاری نرم‌افزار CRM را برای تجزیه و تحلیل و پیش بینی فروش انتخاب می‌کنند. در تیم بیت اند ما می‌دانیم که کشف بینش‌های درآمدزا با کمک سی‌آرام در ابتدای راه کار آسانی نیست. به همین دلیل است که پلتفرم پیشرو در تجارت و صنعت Microsoft Dynamics 365 را که گزارش‌های جامعی ارائه می‌دهد؛ عرضه می‌کنیم. این داده‌ها و بینش‌ها، بیشترین اهمیت را برای هر کسب و کاری دارد.

جمع بندی

به طور کلی، دسترسی به داده‌های گزارشات CRM می‌تواند به مدیران دید بیشتری نسبت به فعالیت‌های مشتری و عملکرد فروش بدهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد تصمیمات به موقع بگیرند که نتایج کسب‌وکارشان را بهبود می‌بخشد. در این مقاله انواع گزارشات crm معرفی و بررسی شده است و با توجه اثرات مطلوبی که برای هر کدام بیان شد؛ پی می‌برید تا چه اندازه استفاده از این گزارش‌ها مهم است. اگر برای آنالیز این گزارش‌ها نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید؛ الان با بیت اند تماس بگیرید تا با کارشناسان حوزه کسب و کار نرم‌افزار صحبت کنید. فرم تماس با ما یا شماره تماس 90000365 شما را به جلسات مشاوره رایگان بیت اند راهنمایی می‌کنند.

این اعلان را به اشتراک گذارید