نرم افزار E-CRM چیست؟ بررسی تفاوت crm و ecrm

E CRM چیست

کسب‌وکارهای مختلف پس از مدتی فعالیت دچار رکود می‌شوند. کاهش یافتن تعداد مشتریان، کاهش فروش، افزایش نارضایتی و در نهایت کاهش سود و درآمد، مهم‌ترین نتایج رکود کسب‌وکار است. این دسته از کسب‌وکارها نیاز دارند که برای رشد و افزایش فروش، تلاش کنند تا در این فضای رقابتی، از رقیبان خود عقب نمانند. اگر کسب‌وکاری دارید که با مشتری‌های زیادی سروکار دارد احتمالا کلمه‌ی مدیریت الکترونیک ارتباط با مشتری یا E CRM را شنیده‌اید. بسیاری از مشاوران کسب‌وکار به مدیران توصیه می‌کنند که از امکانات این نرم افزار برای گسترش کسب‌وکار خود استفاده کنند؛ اما بسیاری از افراد نمی‌دانند که E CRM چیست و چه تاثیر بزرگی در رشد کسب‌وکار و افزایش فروش دارد. در ادامه به این سوال مهم جواب می‌دهیم. همچنین مزایا و کاربردهای آن را معرفی می‌کنیم تا بدانید که لزوم استفاده از ECRM چیست، تفاوت crm و ecrm در کدام امکانات است و چرا نباید استفاده از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی را به تاخیر بیندازید.

مدیریت الکترونیک ارتباط با مشتری یا E CRM چیست؟

اگر مدیر یک کسب‌وکار کوچک یا بزرگ باشید احتمالا مشاوران کسب‌وکار به شما توصیه کرده‌اند که از E CRM استفاده کنید. اما E CRM چیست؟

E-CRM مخفف عبارت Electronic Customer Relationship Management به‌معنی مدیریت الکترونیک ارتباط با مشتری، شکل جدیدی از مدیریت ارتباط با مخاطبان است. در این شیوه از اینترنت و سایر ابزارهای الکترونیکی برای کمک به سازمان در طراحی، مدیریت و پیگیری روابط با مشتری استفاده می‌شود. سیستم E-CRM یا مدیریت ارتباط الکترونیک با مشتری سیستمی است که به سازمان‌ها امکان می‌دهد تا روابط خود با مشتریان را از طریق اینترنت، رسانه‌های اجتماعی و سایر کانال‌های الکترونیکی مدیریت کنند. این روند شامل بازاریابی آنلاین، پشتیبانی آنلاین مشتری، جمع‌آوری آنلاین بازخورد، حفظ مشتری آنلاین و ابزارهای داخلی برای مدیریت رسانه‌های اجتماعی است.

اما دلیل اصلی محبوبیت E CRM چیست؟ در واقع این سیستم به دلیل توانایی صرفه‌جویی در زمان و هزینه، برای سازمان‌ها در سراسر جهان بسیار محبوب شده است.

معرفی ECRM یا مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی

مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM چیست؟

سیستم CRM ترکیبی از شیوه‌ها، استراتژی‌ها و فناوری‌ها است که برای مدیریت و آنالیز داده‌های مشتری، در طول چرخه‌ی حیات او به کار می‌رود. هدف سازمان‌ها از به‌کارگیری این سیستم‌ بهبود خدمات مشتری، کمک به حفظ مشتری و افزایش فروش است. در حقیقت نرم افزار crm داده‌های مشتری را از کانال‌ها و نقاط تماس مختلف جمع‌آوری می‌کند. همچنین می‌تواند داده‌های دقیقی در مورد اطلاعات شخصی مشتریان، تاریخچه‌ی خرید، ترجیحات خرید و نگرانی‌های مشتریان به کارکنان بخش فروش ارائه دهد.

برای آشنایی با تاثیر خیره‌کننده‌ی استفاده از CRM در پیشرفت سازمان‌ها و مشاغل مختلف، مطلب «نقش CRM در پیشرفت کسب و کار» از وبلاگ بیت اند را از دست ندهید.

تاریخچه ECRM

احتمالا در سال‌های اخیر در مورد اینکه E CRM چیست و استفاده از آن چه لزومی دارد، بیشتر شنیده‌اید. اگر صاحب یک کسب‌وکار باشید ممکن است مشاوران کسب‌وکار به شما توصیه کرده باشند که از نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی استفاده کنید. حالا که به سوال E CRM چیست پاسخ دادیم خوب است در مورد تاریخچه ECRM و  زمان آن نیز صحبت کنیم. ادامه به روند توسعه‌ی نرم افزار E-CRM می‌پردازیم.

جامعه‌ی مصرف‌کننده و تولد روابط مدرن با مشتری

ECRM در طول زمان تکامل یافته است. سابقه‌ی اولین سیستم‌های کامپیوتری که اطلاعات مشتری را ذخیره می‌کردند به اواسط دهه‌ی ۱۹۸۰ میلادی برمی‌گردد، اما در اواخر دهه‌ی ۹۰ بود که بازار نرم افزار CRM شروع به توسعه کرد.

دهه‌ی ۱۹۸۰؛ روابط با مشتری در عصر کامپیوتر

در دهه‌ی ۱۹۸۰ بود که ریز رایانه‌ها (یا رایانه‌های شخصی) در سازمان‌ها ظهور کردند. در این دهه امکان ایجاد سیستم‌های کامپیوتری تحت شبکه فراهم شد. این انقلاب تکنولوژیکی اولین پایگاه‌های کامپیوتری داده را به وجود آورد.

اولین سیستم مدیریت تماس، که به‌نوعی پایه و اساس CRM‌های مدرن است در این زمان توسعه یافت. این فناوری در بیشتر موارد توسط مشاغل یا فروشندگان در فروش خانه به خانه و فعالیت‌های بازاریابی مورد استفاده قرار گرفت. این سیستم‌ها دسترسی به اطلاعات مشتری را ساده‌تر می‌کردند.

دهه‌ی ۱۹۹۰؛ تولد نرم افزار CRM مدرن

اصطلاح مدیریت ارتباط با مشتری در اواسط دهه‌ی ۱۹۹۰ به وجود آمد. برخی آن را به گارتنر و برخی دیگر به توماس سیبل، بنیانگذار Siebel Systems نسبت می‌دهند که راهکار شاخص CRM در دهه‌ی ۱۹۹۰ را ایجاد کرد.

تاریخچه E CRM چیست و سیر توسعه آن

دهه‌ی ۲۰۰۰؛ CRM در عصر اینترنت

در این دوره سازمان‌های بیشتری متوجه شدند که اهداف CRM نه‌تنها به کاهش هزینه‌ها محدود نمی‌شود؛ بلکه می‌تواند در ایجاد ارتباط غنی‌تر با مشتری و درک بهتر نیازهای او جهت افزایش درآمد کسب‌وکار بسیار تاثیرگذار باشد. سال ۱۹۹۹ سال مهمی در تحولات CRM بود: این سال زمان آغاز استفاده از Salesforce بود؛ یک پلتفرم CRM صددرصد آنلاین. انتقال از CRM به فناوری Cloud پیشرفت بزرگی بود که موفقیت CRM را برای همیشه رقم زد. در اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰، صحبت در مورد اینکه E CRM چیست آغاز شد. این سیستم‌ها با ادغام ابزارهایی برای مدیریت ارتباط با مشتری از طریق نقاط تماس آنلاین، سیستم CRM را کارآمدتر کردند.

در اواسط دهه‌ی ۲۰۰۰ بود که دسته‌ی جدیدی از ابزارها گسترش و محبوبیت پیدا کردند؛ سیستم‌های اتوماسیون بازاریابی که قرار بود بخشی از کار بازاریابی را خودکار کنند. پیشرفت مهم دیگر در پایان دهه‌ی ۲۰۰۰ ظهور رسانه‌های اجتماعی و در نتیجه آغاز Social CRM بود. از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹، گروه‌های رسانه‌ای بزرگ از توییتر برای تعامل مستقیم با مشتریان خود استفاده می‌کردند.

دهه‌ی ۲۰۱۰؛ شتاب تحولات CRM

در آغاز دهه‌ی ۲۰۱۰ بود که CRM برای مشاغل کوچک و متوسط هم ​​قابل دسترسی شد و رویکردهای CRM امکانات جدیدی برای کسب‌وکارهای B2C ارائه کردند. پیشرفت سیستم CRM در سال‌‌های اخیر شتاب گرفته است و به طور پیوسته به رشد خود ادامه می‌دهد. اکنون سیستم‌های ECRM امکانات نرم‌افزارهای CRM را تا جایی گسترش داده‌اند که تمام نقاظ تماس با مشتری در فضای آنلاین را رصد می‌کنند.

مهمترین مزایای نرم افزار E-CRM

نرم افزار E-CRM یک سیستم جامع برای مدیریت ارتباط با مشتری از تمام کانال‌های الکترونیکی است. نیازی به توضیح نیست که حفظ ارتباط با مشتری در دنیای آنلاین امروز اهمیت دارد اما شاید ندانید که این حفظ ارتباط در نهایت چه تاثیری روی کسب‌وکار شما دارد و لزوم استفاده از E CRM چیست؟ در ادامه به چند مورد از مزایای نرم افزار مدیریت ارتباط الکترونیک با مشتری برای کسب‌وکار اشاره می‌کنیم.

دسترسی به مخاطبان هدف

در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین مزیت E CRM چیست می‌توان به هدف‌گیری مخاطبی که دقیقا به خدمات شما نیاز دارد، اشاره کرد. مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا به مشتریان هدف خود دسترسی پیدا کنید. بنابراین می‌توانید خدمات یا محصولاتی باکیفیت ارائه کنید که نیازها و خواسته‌های آن‌ها را برآورده کند. توجه داشته باشید که هر نوع مخاطبی برای شما سودآور نیست. هرچه بیشتر بتوانید به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنید، کسب‌و‌کار شما موفقیت بیشتری خواهد داشت.

افزایش حجم فروش

هنگامی که یک سیستم E-CRM موثر برای کسب‌وکار خود طراحی کنید، افزایش حجم فروش برای شما آسان خواهد بود. زمانی که مخاطبان در مورد خدمات یا محصولات شما مطلع شوند، بلافاصله از وبسایت شما بازدید می‌کنند تا محصول مورد نظر را بخرند؛ به‌راحتی و بدون کمترین دردسر. اگر مردم از محصولات یا خدمات شما راضی باشند، مطمئناً خرید خود را تکرار و شما را به دیگران معرفی می‌کنند. همچنین فرآیندهای فروش و بازاریابی با برنامه‌ریزی و قابل پیش‌بینی انجام می‌شود.

مزایای E CRM چیست

بهبود نرخ حفظ مشتری و نرخ وفاداری مشتری

E-CRM این امکان را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند تا رفتار مشتریان خود را به طور کامل پیگیری کنند. با این سیستم می‌توانید بفهمید که آن‌ها از محصول یا خدمات شما چه می‌خواهند و آن را با چه ویژگی‌هایی دوست دارند. با ارائه کردن آنچه مشتریان از خدمات یا محصول شما می‌خواهند، محیطی را ایجاد می‌کنید که مشتریان از کسب‌وکار شما راضی باشند. اگر دنبال به‌روزرسانی‌های منظم در مورد محصول یا خدمات شما هستند، می‌توانید سیستمی را راه‌اندازی کنید که در آن به‌راحتی و بدون هیچ زحمتی به‌روزرسانی‌های کسب‌وکارتان را دریافت کنند. در نتیجه، نرخ حفظ مشتری به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد و نرخ وفاداری مشتری نیز افزایش پیدا می‌کند.

کاهش قابل‌توجه هزینه‌های کسب‌وکار

اگر یک نرم افزار E-CRM کارآمد داشته باشید، می‌توانید در هزینه‌های کسب‌وکار صرفه‌جویی کنید چون با این سیستم‌ها مدیریت عملیات کسب‌وکار آسان است و همه‌چیز به‌خوبی اجرا می‌شود. همچنین وابستگی به حضور فیزیکی نیروی کار کاهش پیدا می‌کند که این هم روشی برای کم کردن هزینه‌های کسب‌وکار است.

یکی از مهم‌ترین مزایای سیستم‌های e-crm بیت اند که باعث کاهش هزینه‌های کسب‌وکار می‌شود، خودکارسازی فرایندها است. با کمک بیت اند ابتدا فرایندهای درست را برای کسب‌وکار خود طراحی می‌کنید و در نهایت با خودکارسازی این فرایندها، منابع و نیروی انسانی سازمان را صرف مسئولیت‌هایی می‌کنید که امکان خودکارسازی ندارند.

کاربرد e-crm چیست؟

اگر برای شروع کار یا انتخاب یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری مناسب هستید، قطعا نیاز دارید تا اطلاعاتی به دست آورید که به شما بگوید کاربرد E CRM چیست؟ قبل از هر انتخابی باید بدانید که این سیستم چه ابزارهایی در اختیار شما می‌گذارد و چطور می‌توانید از آن برای رشد کسب‌وکار خود استفاده کنید. در ادامه به چند مورد از کاربردهای e-crm اشاره می‌کنیم.

ابزارهای اتوماسیون بازاریابی

ابزارهای اتوماسیون بازاریابی یکی از مهم‌ترین اجزای eCRM هستند؛ زیرا به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهند تا مشتریان خاص خود را با پیام‌های سفارشی از طریق ایمیل، مکالمات تلفنی و چت زنده هدف قرار دهند. با استفاده از ابزارهای اتوماسیون بازاریابی، کسب‌و‌کارها می‌توانند روابط خود را با مشتری بهبود بخشند، آگاهی از برند را افزایش دهند و فروش خود را بیشتر کنند.

مدیریت کمپین

در چشم‌انداز کسب‌وکار رقابتی امروز، داشتن یک استراتژی سازمان‌یافته برای مدیریت کمپین، ضروری است. مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی یک راه‌حل جامع برای مدیریت تمام جنبه‌های کمپین‌های بازاریابی ارائه می‌دهد؛ از برنامه‌ریزی و اجرا گرفته تا ردیابی و تجزیه و تحلیل داده‌ها. با eCRM، می‌توانید به‌سرعت و به‌راحتی نتایج را پیگیری کنید تا مطمئن شوید که کمپین‌های شما بازده مثبت دارند.

کاربرد E CRM چیست

خدمات مشتری و پشتیبانی

ابزارهای ECRM به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با ارائه‌ی خدمات و پشتیبانی مشتریان که به صورت شبانه‌روزی در دسترس است، مزیت رقابتی به کسب‌وکارها بدهند. در دسترس ماندن برای مشتریان، به کسب‌و‌کارها کمک می‌کند که تعامل بیشتری داشته باشند و نگرانی‌های مشتریان را بلافاصله برطرف کنند. همچنین ماژول‌های مختلف این سیستم می‌تواند در ارائه خدمات در محل و افزایش رضایت مشتری به شما کمک کند.

قیمت‌گذاری محصول

وقتی نوبت به قیمت‌گذاری مدل‌ها می‌رسد، یک فرمول و یک شیوه‌ی قیمت‌گذاری برای همه‌ی محصولات مناسب نیست. نرم افزار E-CRM ابزارهای مورد نیاز را برای سفارشی کردن قیمت را، متناسب با نیازهای مشتریان هدف فراهم می‌کند. با تقسیم‌بندی مشتری‌ها و تنظیم قیمت‌ها بر اساس آن، می‌توانید سود خود را به حداکثر برسانید و در عین حال پیشنهادهای منصفانه‌ای ارائه دهید.

دسته‌بندی مشتریان بر اساس داده‌های گزارش‌های پیشرفته

این سیستم برای بهبود دسته‌بندی مشتریان و اطمینان از اینکه کسب‌و‌کارها بازاریابی خود را به طور موثر هدف‌گذاری می‌کنند، انبوهی از داده‌ها را ارائه می‌دهد. این داده‌ها را می‌توان به روش‌های مختلفی تقسیم‌بندی و فیلتر کرد. نرم‌افزار به کسب‌وکارها امکان می‌دهد تا گزارش‌های کاملا سفارشی‌سازی شده ایجاد کنند. کسب‌و‌کارها با درک عادت‌های خرید، ترجیحات و جمعیت‌شناسی مشتریان خود، می‌توانند آن‌ها را با دقت بیشتری دسته‌بندی کنند و اقدامات بازاریابی خود را به‌درستی هدایت کنند تا مشتری درست را هدف قرار دهند.

بررسی جامع تفاوت های E-CRM با CRM

ممکن است سردرگم شده باشید که تفاوت CRM با E CRM چیست؟ در عصر فناوری‌های پیشرفته، اینترنت تقریباً تمام جنبه‌های زندگی ما را متحول کرده است. E-CRM، در واقع روند رو به رشد و جایگزین مناسبی برای رویکرد قدیمی‌تر CRM است. در واقع E-CRM تطبیق امکانات جدید برای یک CRM با استفاده از اینترنت است. بنابراین علاوه بر اینکه مزایای CRM را در بر می‌گیرد، می‌تواند اثرگذاری بهتری داشته باشد. شرکت‌های ارائه دهنده می‌توانند با توجه به نیازهای شما این سیستم را شخصی سازی کنند تا بهترین نتیجه را از آن بگیرید. بیت اند با در نظر گرفتن انواع نیازهای کسب‌وکار، بهترین رویکرد و راه‌حل را به شما معرفی می‌کند و هر آنچه برای تطبیق CRM با روش‌های مدیریت الکترونیک ارتباط با مشتری نیاز دارید در اختیارتان می‌گذارد.

در ادامه می‌توانید تفاوت crm و ecrm را از جنبه‌های مختلف بررسی کنید:

تمرکز بر فناوری

در نرم افزار E CRM تمرکز بر رویکرد مدرن و مبتنی بر فناوری است همچنان که در CRM ما با تکنولوژی سرو کار داریم. اما برای بهینه سازی استفاده از E CRM نیاز به ابزارهای الکترونیکی بیشتر حس می‌شود در حالی که CRM تا درصدی رویکردهای مرسوم و متعارف را به کار می‌گیرد.

کانال‌های ارتباطی

در عصر فناوری، مسیرهای ارتباطی برای ارتباط الکترونیکی با مشتری بسیار متنوع است. در E-CRM کانال‌های ارتباطی آنلاین با مشتری در مرکز توجه قرار دارد ولی در سیستم مدیریت ارتباط با مشتری تمرکز بر سایر سیستم‌ها مثلا تماس تلفنی است.

تفاوت های E-CRM با CRM کدامند

اتوماسیون

نرم افزار E CRM امکانات و ابزارهای متعددی برای خودکارسازی فرایندهای مختلف دارد اما در CRM ممکن است برخی از مراحل وابسته به اجرای فرایندهای دستی باشد. چرا که در این سیستم شما عملا با اینترنت در ارتباط هستید و تمام موارد سیستماتیک انجام می‌شود.

دسترسی

به سیستم‌های مدیریت ارتباط الکترونیک با مشتری می‌توانید از طریق وسایل دیجیتال و در هر لحظه و از همه جا دسترسی پیدا کنید. ولی در CRM علاوه بر ابزار دیجیتال ممکن است نیاز باشد از حضور فیزیکی و یا یک سیستم خاص با دسترسی‌های ویژه استفاده شود. مثلا استفاده از دستگاه شناسایی و ارتباط آن با ماژول منابع انسانی.

یکی از مهم‌ترین سوال‌هایی که در مرحله‌ی رشد کسب‌وکار برایتان مطرح می‌شود این است که E CRM چیست؟ استفاده از آن چه لزومی دارد؟ تفاوت crm و ecrm در چیست؟ همان‌طور که اشاره کردیم نرم افزار E-CRM امکانات CRM را با رویکرد استفاده‌ی حداکثری از قابلیت‌های دنیای آنلاین در اختیار کسب‌وکارها می‌گذارد.

اگر هنوز هم در مورد اینکه E CRM چیست، چه مزایایی دارد و چه امکاناتی که در اختیارتان می‌گذارد سوال دارید، با کارشناسان بیت ‌اند از طریق صفحه‌ی تماس با ما ارتباط برقرار کنید. کارشناسان فروش بیت‌ اند در یک جلسه مشاوره‌ی رایگان به تمام سوالات شما پاسخ می‌دهند و کمک می‌کنند بهترین راهکار را برای رشد کسب‌وکار خود انتخاب کنید.

این اعلان را به اشتراک گذارید