مدیریت عملکرد تجهیزات (APM) چیست؟

مدیریت عملکرد تجهیزات

امروزه تحول دیجیتال با گسترش فناوری‌های پیشرفته (مانند: IIoT) و هوش مصنوعی (AI) تأثیرات زیادی بر فعالیت‌های تولیدی گذاشته است. در این شرایط سازمان‌ها باید چگونگی بهبود بهره‌وری، ایمنی و کاهش هزینه های عملیاتی را در نظر بگیرند. یک رویکرد مهم برای رسیدگی به این چالش‌ها، استفاده از نرم افزارهای دیجیتالی برای اجرای برخی از فرآیندهای یک شرکت است. در این میان مدیریت عملکرد تجهیزات یا APM (Asset Performance Management) یک راه حل پیشرو برای نظارت بر عملکرد منابع، تجزیه و تحلیل اطلاعات، فعالیت‌های تعمیر و نگهداری پیشگیرانه، ردیابی سلامت و عملکرد دارایی‌ها شناخته می‌شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره سیستم بهینه سازی عملکرد تجهیزات با بیت اند در ادامه مطلب همراه شوید.

نرم افزار مدیریت عملکرد تجهیزات چیست؟

نرم افزار مدیریت عملکرد تجهیزات (APM) رویکردی برای مدیریت دارایی‌ها و منابع است که علاوه بر اهداف سنتی مانند قابلیت اطمینان و در دسترس بودن دارایی، اهداف تجاری را نیز اولویت‌بندی می‌کند. خوب است بدانید که Asset Performance Management به یک عامل اصلی تحول دیجیتال در مدیریت دارایی میان شرکت‌های صنعتی تبدیل شده است. این نرم افزار شیوه‌های مدیریت دارایی سنتی را با فناوری‌های دیجیتالی جدید برای پیشرفت در پیش‌بینی خرابی، اجرای تعمیرات و نگهداری تجهیزات ترکیب می‌کند.

مزایای مدیریت عملکرد تجهیزات

مدیریت عملکرد تجهیزات یا سیستم نظارت بر تجهیزات شامل کنترل بر عملکرد افراد، فرآیندها و فناوری‌ها می‌شود تا با افزایش طول عمر دارایی‌های فیزیکی، درآمد و زمان بهره‌برداری را بهبود ببخشد. در نتیجه سبب کاهش هزینه‌های عملیاتی و ریسک تجاری می‌شود و میزان نقدینگی را بالا می‌برد. از طرفی دیگر بهینه سازی عملکرد تجهیزات به ما کمک می‌کند تا از وضعیت منابع خود آگاه شویم و اطمینان پیدا کنیم که آن‌ها توانایی لازم برای اجرای فرآیندهای ضروری با عملکرد بهینه را دارند. در نهایت این موضوع باعث دستیابی به موقع به اهداف تجاری خواهد شد و خط تولید را بهبود خواهد داد. این امر نیز تحویل به موقع و کیفیت مطلوب محصولات را به دنبال دارد و در نهایت سبب کسب رضایت مشتری می‌شود. در ادامه با دیگر مزایای آن آشنا می‌شوید.

فواید نظارت بر تجهیزات

بهینه‌سازی معیارهای موفقیت با مدیریت عملکرد تجهیزات

یکی دیگر از مزایای ارزیابی تجهیزات بهبود سیستماتیک معیارهای کلیدی است. در زیر این شاخص‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • زمان کار
  • میانگین زمان تعمیر (MTTR)
  • طول عمر دارایی‌ها و منابع
  • تولید و ارسال به موقع
  • کیفیت و عملکرد محصول
  • ایمنی

توجه داشته باشید موفقیت با این معیارها منجر به بهبود معیارهای اجرایی مانند درآمد، رضایت مشتری، موجودی در حین فرآیند (WIP) و بازده دارایی (ROA) می‌شود.

بهبود مدیریت دارایی و منابع با نظارت بر تجهیزات

مانیتورینگ تجهیزات (Asset Performance Management) امنیت و در دسترس بودن دارایی‌های فیزیکی را با همگام‌سازی عملکردهای مدیریت چرخه عمر دارایی بهبود می‌بخشد. این عملکردها شامل قابلیت اطمینان، کاهش خسارات با پیش بینی خرابی تجهیزات، نگهداری، بازرسی و مدیریت اطلاعات می‌شوند. به عبارتی دیگر با شناسایی و رسیدگی به مسائل در مراحل اولیه، سازمان‌ها می‌توانند استراتژی‌های تعمیر و نگهداری را بهینه کنند، زمان خرابی را کاهش دهند و قابلیت اطمینان تجهیزات را بالا ببرند.

بهینه ساز ی عملکرد تجهیزات

افزایش طول عمر دارایی‌ها

APM به افزایش طول عمر دارایی‌ها با شناسایی و کاهش عوامل موثر در تخریب آن‌ها کمک می‌کند. در حقیقت با اجرای شیوه‌های تعمیر و نگهداری پیشگیرانه بر اساس بینش‌های مبتنی بر داده، سازمان‌ها می‌توانند فرسودگی و خرابی را به حداقل برسانند. همچنین قادر به بهینه‌سازی عملکرد منابع خود باشند و نیاز به جایگزینی زودرس را کاهش دهند.

صرفه جویی در هزینه‌ها

مدیریت عملکرد تجهیزات سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا فعالیت‌های تعمیر و نگهداری خود را بهینه کنند، وظایف غیر ضروری بخش تعمیرات را کاهش دهند و از تعویض سریع قطعات اجتناب کنند. در نتیجه روش‌های نگهداری مانیتورینگ تجهیزات به برنامه‌ریزی کارآمدتر  برای به حداقل رساندن زمان خرابی و کاهش هزینه‌های کلی نگهداری کمک می‌کند و باعث صرفه‌جویی می‌شود.

کاهش هزینه با Asset Performance Management

افزایش ایمنی و مدیریت ریسک

APM بر تضمین ایمنی و قابلیت اطمینان دارایی‌های حیاتی تمرکز دارد. بنابراین سازمان‌ها با نظارت مداوم بر عملکرد دارایی، می‌توانند خطرات ایمنی بالقوه را شناسایی کنند و اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از حوادث یا خرابی‌هایی که می تواند به پرسنل یا محیط زیست آسیب برساند، انجام دهند.

کمک به تصمیم‌گیری بهتر

Asset Performance Management از تجزیه و تحلیل داده‌ها و الگوریتم‌های یادگیری ماشین در راستای ارائه‌ی بینش‌های اجرایی برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کند. بنابراین با داشتن بینشی جامع از عملکرد دارایی‌ها، مدیران هر کسب و کار می‌توانند تصمیمات آگاهانه‌ای در رابطه با استراتژی‌های تعمیر و نگهداری، برنامه‌ریزی سرمایه‌گذاری و مدیریت چرخه عمر دارایی اتخاذ کنند.

در نهایت مدیریت عملکرد تجهیزات به سازمان‌ها کمک می‌کند تا عملکرد دارایی‌های خود را بهینه کنند، هزینه‌ها را کاهش دهند، ایمنی را بهبود بخشند و میزان کارایی عملیاتی را بالا ببرند. تمامی این مزایا نیز منجر به افزایش سودآوری و عملکرد بهتر در بازارهای رقابتی خواهد شد.

بررسی روند Asset Performance Management

همانطور که گفتیم مدیریت عملکرد تجهیزات سبب بهینه‌سازی مدیریت دارایی‌های یک سازمان می‌شود. به عبارتی دیگر این رویکرد از طریق تحول دیجیتال در مدیریت دارایی، مدیریت ریسک و بهبود زمان در دسترس بودن منابع سبب افزایش درآمد و کسب سود بالاتر می‌شود. در عین حال نیز رضایت مشتری را با تحویل به موقع و کیفیت مطلوب بهبود می‌بخشند. توجه داشته باشید که این روند بسیار فراتر از تجهیزات و دستگاه‌های کارخانه گسترش می‌یابد و تا طیف گسترده‌ای از حوزه‌ها را در برمی‌گیرد. از مهم‌ترین حوزه‌ها می‌توانیم به فناوری عملیاتی و  حفاظت از شبکه OT‌، بخش فناوری اطلاعات و IT، مهندسی و تولید، نگهداری و پرسنل مهندسی مرتبط اشاره کنیم. همچنین شامل شرکای شخص ثالث و سایر ارائه‌دهندگان قطعات و خدمات می‌شود.

افزون بر این موارد باید بدانید که مدیریت عملکرد تجهیزات فناوری‌های مدرن را در طیف وسیعی از ابزارها مانند دستگاه‌های هوشمند و واقعیت افزوده برای بهبود فرآیندهای کسب و کار و ایجاد روش‌های جدید برای مدیریت دارایی به کار می‌برد.

نحوه عملکرد ارزیابی تجهیزات

جمع‌بندی

در نهایت باید بدانید که سیستم مانیتورینگ تجهیزات (Asset Performance Management) به مدیریت دارایی‌ها و منابع یک سازمان می‌گویند که مزایای زیادی را به دنبال دارد. این مزایا شامل پیش بینی خرابی تجهیزات، بهینه‌سازی فرآیند تولید، تحویل به موقع، کسب رضایت مشتری، کاهش هزینه‌های تعمیرات و نگهداری می‌شوند.

این اعلان را به اشتراک گذارید