نرم افزار third party چیست؟

نرم افزار third party

ممکن است تاکنون بارها با هشدارهای امنیتی از تلفن همراه یا رایانه‌ی خود در هنگام نصب نرم افزارهای third party یا برنامه های شخص ثالث مواجه شده باشید. این برنامه‌ها به نرم افزارهایی می‌گویند که برای انجام یک کار در سیستم عامل طراحی شده‌اند. همچنین می‌توانند به عنوان پلاگین‌های متنوعی مورد استفاده قرار گیرند و وظیفه‌ی افزودن قابلیت‌های جدید به برنامه‌ها را داشته باشند. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که سازنده‌ی این نرم افزارها کاملا متفاوت از شرکتی است که سیستم مربوطه را طراحی کرده است. به همین علت نیز به آن‌ها نرم افزار third party یا سوم شخص می‌گویند. در ادامه برای آشنایی بیشتر با بیت اند همراه شوید.

نرم افزار یا سرویس third party به هر برنامه‌ای گفته می‌شود که سازنده‌ی آن نه شما هستید و نه شرکتی که از آن سیستم خود را خریداری کرده‌اید. به عنوان مثال برنامه‌هایی که شرکت اپل برای پلتفرم‌های اپل می‌سازد، برنامه‌های شخص اول هستند. در این میان هر برنامه‌ای که آن را یک فرد یا یک شرکت جداگانه ساخته باشد، در دسته‌ی نرم‌افزارهای شخص ثالث قرار می‌گیرد. به همین منظور، زمانی که شما قصد نصب برنامه های third party را بر روی رایانه یا تلفن همراه خود دارید، با یک هشدار امنیتی روبه‌رو می‌شوید.

این هشدار وظیفه‌ دارد تا شما را از نصب برنامه‌های مخرب و ویروسی که سازنده‌ی آن‌ها شرکت اصلی نیست آگاه کند. افزون بر این موارد، برای درک بهتر باید بگوییم که در یک سیستم معمولی، برنامه های شخص سوم زیادی وجود دارند که به صورت مستقل کار می‌کنند و بسیاری از آن‌ها متن باز (open source) هستند. از مشهورترین این موارد می‌توانیم به مرورگرهای وب و کلاینت‌های ایمیل از جمله فایرفاکس، اوپرا، Thunderbird و Pegasus اشاره کنیم.

برنامه های party third

چگونه یک نرم افزار Third Party را به روی اندروید نصب کنیم؟

برای نصب برنامه های شخص ثالث گوشی می‌بایست به بخش تنظیمات تلفن همراه خود مراجعه کنید. سپس به قسمت Security بروید و دنبال گزینه‌ی Device Administration بگردید. پس از مشاهده‌ی این گزینه، تیک Unknown Sources را فعال کنید و بر روی گزینه‌ی ok یا تایید کلیک نمایید. توجه داشته باشید که ممکن است برای نصب نرم افزار third party، پس از فعال کردن تیک، یک هشدار مبنی بر اینکه این برنامه می‌تواند دارای کدهای مخربی باشد ایجاد شود. اگر از شرکت مربوطه اطمینان کافی را دارید، برنامه را نصب کنید.

نصب نرم افزار های party third

نحوه حذف دسترسی برنامه شخص ثالث از حساب گوگل

برای حذف دسترسی برنامه های سوم شخص در ابتدا باید وارد تنظیمات تلفن همراه خود شوید. سپس گزینه‌ی google را انتخاب کنید و به سراغ حساب مورد نظر خود در لیست نمایش داده شده بروید. در مرحله‌ی بعد باید بر روی خدمات حساب یا  Account Services کلیک کنید و سپس عبارت برنامه‌های متصل یا  Connected Appsرا بیابید. در این بخش لیست همه‌ی برنامه‌هایی که به حساب گوگل شما متصل هستند را مشاهده می‌کنید. برای حذف دسترسی باید نرم افزار third party مورد نظر را پیدا کنید و سپس ارتباط را قطع یا Disconnect نمایید.

جمع‌بندی

در این مطلب به معرفی نرم افزار third party پرداختیم و نحوه‌ی نصب و حذف دسترسی آن را آموزش دادیم. به طور خلاصه نیز باید بگوییم که برنامه های شخص ثالث به نرم افزارهایی گفته می‌شوند که طراح آن‌ها نه شما و نه شرکت سازنده‌ی سیستم عامل است. بنابراین برنامه مورد نظر در سیستم شما با عنوان نرم افزار third party شناخته می‌شود و برنامه‌های سازنده‌ی اصلی سیستم، اول شخص نامیده می‌شوند.

این اعلان را به اشتراک گذارید