بررسی اشتباهات رایج در انتخاب CRM و راهکارهای پیشگیری

معرفی 20 مورد از اشتباهات در انتخاب crm

با وجود اینکه سال‌ها از پیدایش سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری می‌گذرد، هنوز هم بسیاری از شرکت‌ها در انتخاب پلتفرم مناسب دچار مشکل هستند. از طرفی استقبال گسترده‌ی انواع کسب و کارها از این پلتفرم ایجاب می‌کند تا در انتخاب نوع crm و ماژول‌های آن دقت عمل بهتری داشته باشند. انتخاب سیستم نامناسب و پیاده‌سازی غیراصولی سی‌آرام مشکلات مختلفی را در ارتباط و مدیریت مشتریان ایجاد می‌کند. اشتباهات صورت‌گرفته در این مورد گاهی آنقدر زیاد می‌شوند که وضعیت شرکت در مقایسه با قبل از به کارگیری سامانه افت می‌کند. علاوه بر این انتخاب و پیاده‌سازی سیستم سی آر ام به‌تنهایی کافی نیست؛ چرا که اجرای موفقیت‌آمیز آن نیز می‌تواند چالش‌ برانگیز باشد؛ به‌خصوص برای کسب‌وکارهایی که تجربه‌ی قبلی در استفاده از این سیستم‌ها ندارند. اشتباهات در انتخاب CRM می‌تواند استراتژی کسب‌وکار شما را مختل و استفاده از این سیستم‌ها را به یک کار بیهوده و بی‌نتیجه تبدیل کند. پس بهتر است از رایج‌ترین اشتباهات در انتخاب CRM آگاه شوید و اقدام لازم در زمان بروز آن‌ها را بشناسید. این موضوع به عملکرد صحیح در زمان مناسب و خنثی‌سازی اشتباهات کمک می‌کند. در ادامه 20 مورد از اشتباهات رایج در انتخاب CRM را بررسی خواهیم کرد.

فهرست مطالب

اشتباهات رایج در انتخاب CRM

تنوع بالای نرم‌افزار CRM، احتمال اشتباه در انتخاب و پیاده‌سازی این نرم‌افزارها را بیشتر کرده و گاهی حتی به چالش کسب‌وکارها تبدیل می‌شود. با وجود اینکه مزایای استفاده از نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری بسیار زیاد است و این روزها شرکت ها برای کارآمدی فرآیندهای تجاری خود از آن استفاده می‌کنند. اما همه‌ی شرکت‌ها و کسب‌وکارها آن طور که انتظار دارند از خرید نرم افزار crm نتیجه نمی‌گیرند. بی‌نتیجه بودن استفاده از این نرم افزار به‌ دلیل اشتباهات در انتخاب CRM است.

در ادامه با ۲۰ مورد از اشتباهات در انتخاب CRM آشنا می‌شوید. با اجتناب از این مشکلات می‌توانید از نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری به بهترین شکل استفاده کنید.

1. عدم درک نیازهای شرکت (و نحوه‌ی حل آن‌ها)

حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان احتمالی، یکی از دلایل اصلی تصمیم شرکت شما برای خرید نرم افزار فروش و بازاریابی CRM است. این موضوع مستلزم به کارگیری ماژول‌های مختلفی است که در زمینه امور مالی، بازاریابی، پشتیبانی و… به کار برده می‌شوند. با دانستن این موضوع، باید درک جامعی از نیازمندی شرکت برای دستیابی به اهداف تجاری خود داشته باشید. برای انتخاب سیستم صحیح باید ظرفیت، نیاز و وضعیت شرکت را بررسی کنید. در بعضی موارد برای رفع نیازی ساده، سیستم پیچیده‌ای انتخاب می‌شود یا بالعکس؛ که این موضوع نه تنها کمکی به کاهش اشتباهات نمی‌کند، بلکه چالش‌ها و مشکلات فراوانی را نیز به همراه دارد. در واقع به‌جای اینکه ابتدا نرم‌افزاری بخرید و بعد نیازهای خود را با آن تطبیق دهید، اول نیازهای خود را شناسایی کنید و مطابق با این نیازها، بهترین نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتریان را انتخاب کنید. فهرستی از نیازهایتان طراحی و سپس سیستم‌های مختلف را براساس فهرست نیازها رتبه‌بندی کنید تا در نهایت بهترین گزینه انتخاب شود.

2. عدم تعریف مزایای CRM برای تیم

عدم درک واضح از مزایای سیستم سی‌آرام یکی از اساسی‌ترین اشتباهات در انتخاب CRM است. در صورتی که نمایندگان فروش شما درک روشنی از تاثیر نرم‌افزار، بر بهبود عملکرد سازمان نداشته باشند، این مساله مانعی برای اجرای موفقیت آمیز این نرم‌افزار خواهد شد. اگر تیم فروش متقاعد نشود که ابزار فعلی بهتر از روش قبلی است، ممکن است تمایلی به کار روی سیستم جدید نداشته باشد. برای متقاعد کردن آن‌ها می‌توانید از مشاوره با شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی CRM مانند بیت اند بهره‌مند شوید.

نقش شناخت مزایا در کاهش اشتباهات در انتخاب crm

3. عدم تعیین مدیریت

یکی از اشتباهات رایج در انتخاب CRM که مدیران کسب‌و‌کار مرتکب می‌شوند، واگذاری مستقیم ابزار CRM به مدیران میانی است. در این مرحله، کارمندان شما ممکن است تمایل کمی برای امتحان کردن نرم‌افزار داشته باشند. این مسئولیت مدیران ارشد است که ابتدا استفاده از نرم‌افزار را شروع کنند و اطمینان حاصل کنند که انتقال از پلتفرم قدیمی به جدید به‌آرامی انجام می‌شود. در چنین شرایطی، اگر مدیریت حضور نداشته باشد، ممکن است سایر اعضا به‌طور کامل از ابزارهای نرم‌افزار ارتباط با مشتریان استفاده نکنند. این عدم اطمینان از سوی نمایندگان فروش منجر به اشتباهات و خطاهای غیرعمدی، اما غیرقابل اجتناب می‌شود.

عدم انتخاب و تعیین مدیر پروژه از دیگر اشتباهات در انتخاب CRM است. پیاده‌سازی و استفاده از این سیستم، یک پروژه است و مانند دیگر پروژه‌های شرکت نیازی به مدیری کارآمد دارد تا با چگونگی کار با این نر‌م‌افزار و نحوه اثر آن در برنامه‌های شرکت آشنایی داشته باشد. براساس پیش‌نیازهای نرم‌افزار و تطابق آن‌ها با مهارت و دانش کارکنان، باید فردی را به‌عنوان مسئول انتخاب کرد. این فرد مسئول عملکرد سیستم نیست و صرفا به ساماندهی بهتر آن کمک می‌کند.

4 فقدان داده‌های به روز و دقیق

نرم‌افزار CRM بر اساس داده‌های مشتری رشد می‌کند. اگر در نرم‌افزاری که انتخاب می‌کنید داده‌ها به طور دقیق وارد یا منظم به‌روزرسانی نشوند، تمام هدف استفاده از سیستم CRM از بین خواهد رفت. این اشتباه در انتخاب CRM نه تنها بر نحوه‌ی ارتباط شما با مشتریان و تجربه‌ی مشتری تأثیر می‌گذارد، بلکه باعث اشتباه در پیش‌بینی‌های مهم کسب‌وکار، مثلا پیش‌بینی مقدار فروش خواهد شد. سوابق تکراری، اطلاعات تماس اشتباه، اطلاعات قدیمی، فیلدهای خالی، املای اشتباه و بسیاری از خطاهای دیگر در دسته‌ی «داده‌های بد» قرار می‌گیرند. چنین داده‌های نادرستی ممکن است خطرناک‌تر از نداشتن داده باشد.

علاوه براین، از جمله سایر اشتباهات در انتخاب CRM و نحوه‌ی به کارگیری آن توسط شرکت‌ها، به روزرسانی نکردن اطلاعات است. اطلاعات باید در لحظه به روزرسانی شود تا تیم‌های مختلف سازمان بتوانند بر این اساس در ارائه‌ خدمات و پشتیبانی از مشتری موفق عمل کنند. 

5. در نظر نگرفتن اندازه‌ی شرکت و حجم فروش

نرم‌افزاری که انتخاب می‌کنید و امکاناتی که به شما می‌دهد، ممکن است با اندازه‌ی شرکت و حجم فروش شما مطابقت نداشته باشد. به‌عنوان مثال، فرض کنید کسب‌وکار شما بسیار کوچک است و در ابتدای کار هستید. در این صورت، داشتن یک نرم‌افزار CRM مقرون‌به‌صرفه با گزینه‌های پشتیبانی که به‌راحتی از طریق تلفن یا ایمیل در دسترس هستند، برای شما انتخاب بهتری است. یا اینکه یک سازمان بزرگ قطعا به گزارش‌های پیچیده و مفصل، برای نظارت بر سودآوری و هماهنگی بخش‌های مختلف خود نیاز دارد.

6. بی‌توجهی به زیرساخت‌ها از دیگر اشتباهات در انتخاب CRM

بی‌توجهی به زیرساخت‌ها، دیگر اشتباه در انتخاب CRM است که توسط شرکت‌ها صورت می‌گیرد. بعضی از نرم‌افزارهای سی‌آرام نیاز به سخت‌افزارهای به‌خصوص دارند و در صورتی که شرکت فاقد این سخت‌افزارها باشد، نرم‌افزار بدون استفاده باقی خواهد ماند. بی‌توجهی به زیرساخت‌ها موجب تحمیل هزینه‌های اضافی به شرکت و تاخیر در رسیدن به اهداف آن خواهد شد.

7. در نظر نگرفتن محدودیت‌های نرم‌افزار

برای انتخاب هرچه بهتر یک نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری باید محدودیت‌های نرم‌افزارها را نیز در نظر داشت. برای مثال یک نرم‌افزار حسابداری قابلیت اپراتوری و پاسخگویی به مشتریان را ندارد. همچنین نرم‌افزاری که قابلیت سفارشی‌سازی شدن نداشته باشد را نمی‌توان با تمام ویژگی‌ها و نیازهای شرکت هماهنگ کرد. یا امکان نرم افزار فارسی ساز از جمله مواردی است که کاربر ایرانی به آن نیاز دارد؛ در صورتی که سیستم شما به آن مجهز نباشد عملکرد تیم کند و انجام فرآیندها سخت‌تر خواهد شد.

8. عدم مقیاس‌پذیری و رشد شرکت

یکی از بزرگترین اشتباهات CRM، توجه نکردن به مقیاس‌پذیری نرم افزار انتخابی است. درصد زیادی از صاحبان مشاغل در هنگام انتخاب CRM فقط به نیازهای فعلی خود نگاه می‌کنند. آنچه امروز برای کسب و کار شما مناسب به نظر می‌رسد، ممکن است در آینده مانعی برای رشد باشد. در صورتی که شرکت شما رو به گسترش است یا در چشم‌انداز خود این مساله را پیش بینی می‌کنید، مقیاس‌پذیری نرم‌افزار را درنظر بگیرید.

9. عدم آموزش باکیفیت

آموزش ضعیف یا عدم آموزش یکی از مهم‌ترین اشتباهات در انتخاب CRM است که کسب‌و‌کارهای کوچک باید از آن اجتناب کنند تا بتوانند با موفقیت سامانه را در فرآیند کسب‌و‌کار خود بگنجانند. پذیرش سیستم CRM ممکن است چندین ماه ادامه داشته باشد. در کل این دوره، تیم‌های فروش باید برای یادگیری در مورد آن و ارتقای مهارت‌های خود تلاش کنند. بدون درک کامل از نحوه‌ی عملکرد نرم‌افزار، کارمندان نمی‌توانند ابزار جدید را به شیوه‌ای مناسب پیاده‌سازی کنند. شرکت‌های ارائه دهنده نرم افزار اغلب دوره‌های آموزشی برای یادگیری عملکرد آن دارند، از این امکان در راستای ارتقای مهارت‌های تیم خود سود ببرید.

عدم آموزش کارمندان اشتباه رایج در انتخاب crm

10. انتخاب ویژگی‌های بیشتر از نیاز

همیشه امکانات بیشتر، نتایج بهتری به همراه ندارد. یکی از رایج‌ترین اشتباهات CRM که کسب‌و‌کارها مرتکب می شوند، انتخاب کردن ابزاری است که فهرست بلندبالایی از ویژگی‌ها را دارد که بسیاری از آن‌ها برای کسب‌وکارها بدون استفاده هستند. فهرست امکانات نرم‌افزارها ممکن است چشمگیر به نظر برسد ولی برای اجرای موفقیت‌آمیز استراتژی مدیریت ارتباط با مشتری به همه‌ی آن ویژگی‌ها نیاز ندارید. حتی تیم فروش ممکن است با ویژگی‌های پیشرفته و بیش‌ از اندازه، سردرگم شود که باعث کاهش بهره‌وری آن‌ها خواهد شد. برای اینکه با این مشکلات مواجه نشوید حتما قبل از خرید crm از مشاوره کمک بگیرید. بدین ترتیب ماژول‌هایی که متناسب با نیازمندی‌های شما هستند، پیاده‌سازی خواهند شد.

11. عدم توجه به قابلیت‌ یکپارچه‌سازی در CRM

از دیگر اشتباهات در انتخاب CRM می‌توان به در نظر نگرفتن قابلیت یکپارچه‌سازی در زمان انتخاب اشاره کرد. یک سیستم مناسب باید قابلیت یکپارچه و همگام شدن با دیگر سیستم‌های نرم‌افزاری شرکت را داشته باشد. برای مثال CRM باید با پنل‌های پیامکی، ایمیل و… هماهنگ شود تا ارتباط با مشتریان در زمان کوتاه‌تری انجام گردد. علاوه بر این در صورتی که بخش‌های مختلف شرکت به اطلاعات یکپارچه دسترسی نداشته باشند، سرعت و سهولت که از مهمترین دلایل به کار بردن نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری است، میسر نخواهد بود. بنابراین نیاز است تا بتوانید تیم فروش، بازاریابی، انبارداری، امور مالی، خدمات و پشتیبانی و… را به صورت یکپارچه به کار بگیرید.

12. نادیده گرفتن امنیت در انتخاب سیستم

نرم‌افزار و سیستم‌های CRM برای جمع‌آوری و نگهداری داده‌هایی که مربوط به مشتریان هستند، استفاده می‌شوند و بخشی از این داده‌ها مربوط به اطلاعات مشتریان است. در صورتی که هنگام انتخاب CRM به تامین و حفظ امنیت توجه نشود، احتمال بروز مشکلات جدی برای شرکت وجود دارد. نیاز است تا بتوانید از قفل‌ساز و همچنین تعیین سطوح دسترسی مختلف برای نرم افزار استفاده کنید.

13. سفارشی نکردن ابزار برای نیازهای خاص شما

یکی از رایج‌ترین اشتباهات در انتخاب CRM این است که نرم‌افزار انتخاب‌ شده امکان سفارشی‌سازی بر اساس نیازهای ویژه‌ی یک کسب‌وکار را ندارد. به‌طور کلی، سیستم‌های سی‌آرام زمانی بهترین عملکرد را دارند که برای نیازهای یک کسب‌و‌کار سفارشی شوند. حتی در مواردی که نرم‌افزار به‌ عنوان راه‌حل‌های متفاوت برای یک کسب‌وکار عرضه می‌شوند، تا زمانی که آن‌ها را مطابق با نیازهای خود سفارشی نکنید، چندان مؤثر نیستند.

14. نادیده گرفتن نظرات کاربران و مشتریان

بی‌توجهی به نظر کاربران دیگر اشتباه در انتخاب CRM است که بسیاری از شرکت‌ها مرتکب آن می‌شوند. کاربرانی که از یک سیستم استفاده کرده‌اند و بازخورد و نظر خود را در مورد آن ارائه می‌دهند، بهترین منتقد آن سیستم هستند. در صورتی که نظرات این کاربران نادیده گرفته شود، احتمالا شما نیز دچار چالش‌های آن‌ها خواهید شد.

اغلب اوقات، تصمیم در مورد انتخاب CRM  توسط مدیران ارشد گرفته می‌شود. مهم است که مطمئن شوید کاربران نهایی نرم‌افزار، یعنی کارمندانی که قرار است روزانه با آن کار کنند و گزارش بگیرند، بخشی از فرآیند تصمیم‌گیری باشند. این کاربران اطلاعاتی در مورد استفاده‌ی روزانه از CRM خواهند داشت که افرادی که در موقعیت‌های بالاتر قرار دارند از آن برخوردار نیستند.

عدم توجه به نظرات کاربران و مشتریان از جمله اشتباهات در انتخاب crm

15. فراموش کردن چالش‌های تیم فروش

از جمله موارد اشتباه در انتخاب CRM تمرکز بیش از حد بر سازمان است. نمایندگان فروش به عنوان پیشران تیم نیاز دارند تا سریع‌تر و هوشمندانه‌تر کار کنند. در انتخاب نرم‌افزار ارتباط با مشتریان باید غیر از اهداف و فرایندهای اصلی سازمانی، چالش‌های تیم فروش را در نظر بگیرید. این امر موجب می‌شود تا بهره‌وری تمام سازمان و میزان سودآوری افزایش یابد. 

16. تلاش برای انجام کارهای زیاد، در مدت کم

شروع آرام و سپس تکامل تدریجی سیستم CRM موثرترین راه برای استفاده از این سیستم‌ها است. «موثرترین سیستم‌های نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری به‌تدریج ساخته می‌شوند تا به‌طور طبیعی با شیوه‌ی انجام کسب‌وکار شما مطابقت پیدا کنند». بنابراین به خاطر داشته باشید که لازم نیست از ابتدا نرم‌افزاری داشته باشید که تمام کارها را یکباره و در کوتاه‌ترین زمان انجام دهد. باید صبر داشته باشید و کم‌کم شروع کنید.

17. عدم آشنایی با شیوه صحیح قیمت گذاری، از دیگر اشتباهات در انتخاب CRM

به عنوان دیگر اشتباه در انتخاب CRM می‌توان به عدم توانایی شرکت‌ها در مدیریت قیمت‌گذاری اشاره کرد. در واقع زمانی که شرکت صرفا قیمت را برای انتخاب سی‌آرام مد نظر قرار می‌دهد، احتمال خرید سیستمی که برطرف‌کننده نیازهای مجموعه نباشد، بسیار زیاد خواهد بود. قیمت‌گذاری باید با در نظر داشتن ویژگی‌های نرم‌افزار انجام شود تا در نهایت بهترین سیستم، با مناسب‌ترین بودجه و سازگارترین حالت با نیازهای شرکت انتخاب شود. البته ممکن است وسوسه شوید تا نرم‌افزارهای رایگان را امتحان کنید. یا در نظر داشته باشید که کمترین هزینه را برای این کار بپردازید. اما نمونه‌های رایگان و خیلی ارزان، ممکن است بسیاری از نیازهای شما را برآورده نکنند. اگر تصمیم دارید یک نمونه CRM رایگان را انتخاب کنید، مراقب امنیت داده یا ساختار پشتیبانی فروش باشید.

18. عدم در نظر گرفتن ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی

در چند سال گذشته، مکان‌ها و شیوه‌هایی که مشتریان از طریق آن با برندها ارتباط برقرار می‌کنند به طرز چشمگیری تغییر کرده است. رسانه‌های اجتماعی امروزه به یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها برای مشتریان تبدیل شده‌اند تا با برندهای مورد علاقه‌ی خود ارتباط برقرار کنند و با آن‌ها در تماس باشند. به همین دلیل است که اکثر CRMها قابلیت‌های زیادی در زمینه‌ی رسانه‌های اجتماعی دارند. اما وقتی کسب‌وکارها این ویژگی‌ها را نادیده می‌گیرند، یکی از بهترین مزایای نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری را از دست می‌دهند.

داده‌های مشتری که از تعاملات شما در رسانه‌های اجتماعی ایجاد می‌شود، برای ایجاد کمپین‌های بازاریابی هدفمند، حیاتی است. عدم استفاده از چنین داده‌های ارزشمندی از بزرگ‌ترین اشتباهات در انتخاب CRM است که ممکن است منجر به اجرای ناموفق نرم‌افزار  شود.

نادیده گرفتن شبکه اجتماعی از اشتباهات در انتخاب crm

19. بی‌توجهی به استفاده از نرم‌افزار CRM موبایل

مشتریان برای دسترسی به اینترنت به تلفن همراه روی آورده‌اند. آن‌ها دائما و هرجا که بخواهند با موبایل ویدیو تماشا می‌کنند، موسیقی گوش می‌دهند، تجارت آنلاین انجام می‌دهند، در جلسات شرکت می‌کنند و حتی با استفاده از گوشی‌های هوشمند خود خرید می‌کنند. در این سناریو، نادیده گرفتن قابلیت تطبیق با تلفن همراه می‌تواند یکی از بزرگترین اشتباهات در انتخاب CRM باشد که مشاغل کوچک مرتکب می‌شوند. نداشتن نسخه‌ی تلفن همراه از بسیاری جهات باعث کند شدن کسب‌وکار شما می‌شود. بدون دسترسی تلفن همراه، نمی‌توانید به داده‌های مشتری در همه حال دسترسی داشته باشید یا به سؤالات آن‌ها به‌موقع پاسخ دهید. همه‌ی این‌ها منجر به شکست در رسیدن به هدف فروش می‌شود.

20. عدم استفاده از نسخه‌های آزمایشی، از رایج‌ترین اشتباهات در انتخاب CRM

خوشبختانه امروزه برای هر سیستم یا ابزاری نسخه آزمایشی وجود دارد که از سمت تامین یا تولیدکننده آن ابزار در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. این موضوع در مورد CRM هم صدق می‌کند و عدم استفاده از این نسخه‌ها توسط بعضی شرکت‌ها، اشتباه بزرگ آن‌ها است. عدم استفاده از نسخه‌های آزمایشی مشکلات زیادی به همراه دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به هدررفت سرمایه شرکت اشاره کرد. برای دریافت نسخه دمو رایگان سی‌آرام مایکروسافت بیت اند می‌توانید با بخش پشتیبانی تماس بگیرید.

نحوه جلوگیری از اشتباهات در انتخاب CRM

تا اینجا به بررسی اشتباهات رایج در انتخاب CRM پرداختیم. اشتباهات گفته شده علاوه بر اینکه باعث انتخاب سیستمی نامناسب می‌شوند، احتمال بروز ضرر و زیان‌های گاها سنگین را نیز به همراه دارند. برای جلوگیری از این مشکل و عدم بروز اشتباهات پرهزینه باید چند نکته مهم را در نظر داشت که عبارتند از:

مشورت با بخش فروش و کاربر نهایی

انتخاب نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری تصمیمی نیست که فقط در سطح مدیریت ارشد گرفته شود. کسانی که قرار است از این نرم‌افزار هر روز استفاده کنند باید در مورد آن و امکاناتی که نیاز دارند نظر بدهند. همچنین از بازخورد مشتریان نیز استفاده کنید و نرم افزاری را برگزینید که چالش‌های آن‌ها را برطرف کند

تبیین استراتژی سی‌آرام

استفاده از مزایای این نرم‌افزار فقط با انتخاب و پیاده‌سازی آن شروع نمی‌شود. این نرم‌افزارها بدون داشتن استراتژی CRM هیچ فایده‌ای ندارند. پس در اولین قدم باید استراتژی خود را مشخص کنید و سپس بر اساس نیازهایی که در این استراتژی مشخص می‌شود، نرم‌افزار مناسب را انتخاب کنید.

آموزش کارکنان

قبل از خرید CRM باید در مورد آن با کارکنان بخش فروش و هر کسی که قرار است از نرم‌افزار استفاده کند، صحبت کنید. باید این افراد لزوم استفاده از یک نرم‌افزار برای مدیریت منابع و ارتباطات را درک کنند تا برای پیاده‌سازی آن با شما همکاری کنند.

برای آموزش آن‌ها از نسخه رایگان، دوره آموزشی و مشاوره با افراد متخصص کمک بگیرید. در این میان خوب است بدانید که کارشناسان بیت اند در تمامی مراحل از پیاده‌سازی crm تا آموزش آن همراه شما خواهند بود.

مشخص کردن امکانات مورد نیاز

از برخی از اشتباهات رایج در انتخاب CRM می‌توان در مراحل اولیه، تحقیق نکردن در مورد انواع CRM موجود در بازار و تناسب آن با نیازمندی‌های خودتان است. حتماً فهرست امکانات موردنیاز خود را محدود کنید تا شامل مرتبط‌ترین ویژگی‌ها برای کسب‌وکار شما را باشد. از تیم فروش و تیم بازاریابی در مورد چالش‌هایشان بپرسید و به دنبال ویژگی‌های سیستم مناسب باشید که می‌تواند این چالش‌ها را برطرف کند.

توجه به مقیاس‌پذیری

خوب است تا چشم انداز برنامه‌های آینده خود را در نظر بگیرید. اگر می‌خواهید در آینده کسب و کار خود را گسترش دهید نیاز است تا سامانه‌ای را انتخاب کنید که قابلیت گسترش آن هم بدون نیاز به خرید مجدد را داشته باشد. بدین ترتیب به سادگی می‌توانید در همه‌ی ابعاد کارتان از نرم افزار سی‌آرام استفاده کنید.

امکان همگام‌سازی با شبکه‌های اجتماعی

سیستم‌هایی انتخاب کنید که برای گنجاندن داده‌های مرتبط با شبکه‌های اجتماعی امکاناتی داشته باشند. این روزها شبکه‌های اجتماعی مهم‌ترین راه ارتباطی و مهم‌ترین منبع کسب اطلاعات از سلیقه و نیاز مشتری هستند. پس این ویژگی‌ها مستقیما در رشد کسب‌وکار شما تاثیر دارند.

اشتباه در انتخاب crm

نکات طلایی!

  • از مشاوران و افرادی که در زمینه کار با سیستم مدیریت ارتباط با مشتری با تجربه‌تر هستند کمک بگیرید تا احتمال خطا در استفاده و انتخاب این نرم‌افزار کاهش پیدا کند.
  • نیازهای خود را به‌روزرسانی کنید و اگر فاصله تهیه لیست نیازها با خرید بیشتر شد، مجددا نگاهی به آن‌ها داشته باشید.
  • برای جلوگیری از اشتباهات در انتخاب CRM، داده‌های خود را در یک مکان ذخیره نکنید تا در صورت از بین رفتن یکی از منابع ذخیره‌سازی، امکان استفاده از دیگری وجود داشته باشد.
  • برای انتخاب سی‌آرام همواره آخرین هدف خود را در نظر داشته باشید.
  • گزارش‌ها در مورد نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری مورد نظر را نادیده نگیرید تا سیستمی متناسب با عملکرد و نیاز کسب‌وکار خود انتخاب کنید.

جمع‌بندی

سی‌آرام ابزاری کاربردی است که به مدیریت هرچه بهتر تعامل با مشتریان، تعیین استراتژی‌های موثر برای ارتباط با آن‌ها و در نهایت فروش و سود بیشتر کسب‌وکار کمک می‌کند. لاین امر مستلزم این است که سیستمی مناسب انتخاب کنید و به این منظور باید اشتباهات در انتخاب را تا حد زیادی کاهش داد. پیش آمدن اشتباهات در انتخاب CRM به‌خصوص برای کسب‌وکارهای نوپا کاملا طبیعی است. حتی کسب‌وکارهای باتجربه و باسابقه هم ممکن است دچار این اشتباهات بشوند. یکی از دلایل آن تنوع نرم‌افزارهای سی آر ام و فهرست بلندبالای امکاناتی است که در اختیار کاربران می‌گذارند. بی‌توجهی به مقیاس‌پذیری، بی‌توجهی به اهداف کسب‌وکار، در نظر نگرفتن نیازهای کسب‌وکار و چالش‌های نیروی فروش از جمله رایج‌ترین اشتباهات در انتخاب CRM است. اما این اشتباهات به‌راحتی با در نظر گرفتن چند نکته که بالاتر عنوان کردیم قابل پیشگیری هستند. در این مطلب رایج‌ترین اشتباهات در این زمینه را بررسی کردیم اما یادتان باشد این مشکلات نباید مانع شما در استفاده از این نرم‌افزارها برای رشد کسب‌وکار شود.

 

این اعلان را به اشتراک گذارید