ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) یا سرویس بازاریابی ایمیل به یکی از روش‌های بازاریابی دیجیتالی گفته می‌شود که هدف آن جذب مشتریان جدید و حفظ روابط با مشتریان فعلی است. پس در پاسخ به ایمیل مارکتینگ چیست؟ باید بگوییم این روش یک ابزار ارتباطی برای تعامل با مخاطبان بازار هدف است و مزایای بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین مزایای آن افزایش فروش و نرخ مثبت بازگشت سرمایه برای هر کسب و کار شناخته می‌شود. همچنین هزینه‌ی مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد و در صورت استفاده‌ی صحیح می‌تواند اثربخشی زیادی داشته باشد. پس برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی ایمیل مارکتینگ چیست؟ با ما در بیت اند همراه شوید.

سرویس بازاریابی ایمیل یکی از محبوب‌ترین و موثرترین راه‌هایی است که انواع کسب و کارها می‌توانند با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. بنابراین در پاسخ به کاربرد ایمیل مارکتینگ چیست؟ باید بگوییم، از این روش برای برقراری ارتباط با اهداف گوناگونی استفاده می‌شود که در زیر آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

  • سرویس‌های خبرنامه مانند: انتشار اخبار تجاری و آموزشی
  • ایمیل‌های فروش و تبلیغاتی
  • ایمیل‌های تراکنشی مانند: ارسال تاییدیه‌ها، فاکتورها و خریدهای تکمیل نشده
  • ایمیل‌های خوش‌آمدگویی برای کاربران جدید
  • ایمیل‌های پیشنهادی و تخفیف‌ها مانند: ارسال کد تخفیف و کوپن‌ها
  • ایمیل‌های تعاملاتی مانند: دریافت نظر و امتیاز درباره‌ی محصول یا خدمات خریداری شده
  • ایمیل‌های دارای اطلاع‌رسانی مانند: اطلاع ارائه‌ی محصولات و خدمات جدید و به‌روزرسانی‌ها

مزایای ایمیل مارکتینگ چیست؟

پس از آشنایی با کاربردها و مفهوم بازاریابی ایمیل چیست؟ نوبت به معرفی مزایا و ویژگی‌های منحصربه‌فرد این روش می‌رسد. همانطور که در ابتدای مطلب نیز به آن اشاره کردیم، ایمیل مارکتینگ می‌تواند در جذب مشتریان جدید و تشویق مشتریان قبلی به خرید مجدد بسیار موثر باشد. بنابراین شما می‌توانید از آن برای افزایش ترافیک به وب‌سایت بهره ببرید و مصرف‌کنندگان بیشتری را وارد قیف فروش کسب و کار خود کنید. همچنین باید بدانید امروزه سرویس بازاریابی ایمیل یکی از ارزان‌ترین روش‌ها به ویژه برای شرکت‌ها و مشاغل کوچک است و نرخ بازگشت سرمایه (ROI) مناسبی دارد. در نتیجه شما فقط باید یک لیست کامل از مخاطبان خود تهیه کنید و با بهینه‌سازی زمان ارسال و سفارشی‌سازی متن ایمیل، آن را ارسال نمایید. در ادامه با دیگر مزایای ایمیل مارکتینگ آشنا می‌شوید.

مزایای سرویس بازاریابی ایمیل

قابلیت شخصی‌سازی دارد

براساس تجزیه و تحلیل‌های منتشر شده توسط شرکت‌های مختلفی، زمانی که مخاطبان بازار هدف خود را شخصا در پیام خطاب می‌کنید، آن‌ها ایمیل را 2.6 درصد بیشتر باز می‌کنند. همچنین یک محتوای مناسب و کاربرپسند می‌تواند باعث شود افراد کمتری ایمیل‌های کسب و کار شما را به هرزنامه‌ی خود اضافه کنند. در زیر چند راهکار برای شخصی‌سازی پیام‌ها معرفی می‌کنیم:

  • یک ایمیل خاص برای کاربران در تاریخ تولد یا سالگرد شرکت خود ارسال کنید.
  • یک کد تخفیف یا محصول پیشنهادی مرتبط به خریدهای قبلی آن‌ها بفرستید.
  • موضوعاتی را در محتوای ایمیل خود بگنجانید که مورد علاقه‌ی آن‌ها باشند. بنابراین بهتر است زمان بیشتری را برای شناخت سلیقه‌ها و علاقه‌مندی‌های مشتریان خود بگذارید.

ایمیل مارکتینگ ارزش بیشتری به مخاطبان می‌دهد

با سرویس بازاریابی ایمیل می‌توانید به مخاطبان خود اهمیت بیشتری بدهید و آن‌ها را تبدیل به مشتریان وفادار کنید. به عنوان مثال کمپین‌های ایمیلی متعددی ایجاد نمایید و در آن‌ها محتواهای آموزشی ارزشمند جای دهید. همچنین توجه داشته باشید همواره ایمیل‌های ارسالی شما نباید جنبه‌ی تبلیغاتی داشته باشند و باید اطلاعات مفید و سرگرم‌کننده را نیز ارائه دهند.

باعث برندسازی می‌شود

امروزه شناخت برند توسط مخاطبان بازار هدف یکی از عوامل کلیدی موفقیت در هر کسب و کار است. در نتیجه باید برندی بسازید که مصرف‌کنندگان آن را بشناسند و با شما ارتباط برقرار کنند. بنابراین ظاهر شدن در صندوق ورودی ایمیل مشتریان با محتوای مرتبط می‌تواند باعث افزایش دید و شناخت برند شما در طول زمان شود.

برندسازی با سرویس ایمیل مارکتینگ

امکان دریافت بازخورد وجود دارد

در پاسخ به مهم‌ترین مزایای ایمیل مارکتینگ چیست؟ باید بگوییم که یکی از بهترین مزیت‌های این روش، امکان گرفتن بازخورد از مصرف‌کنندگان است. شما می‌توانید ایمیل‌های خود را برای نظرسنجی و جمع‌آوری نظرات مشتریان ارسال کنید. در حقیقت نظرسنجی‌ها راهی آسان برای بررسی میزان اثربخشی کمپین‌ها هستند و بینش‌های زیادی درباره‌ی عملکرد کلی شرکت به مدیران می‌دهند. در نتیجه می‌توانند به شما کمک کنند تا محصولات، خدمات و کمپین‌های بازاریابی در آینده‌ را براساس نیازهای مشتریان تنظیم کنید.

معایب ایمیل مارکتینگ چیست؟

در این بخش از مطلب سرویس ایمیل مارکتینگ چیست؟ قصد داریم معایب این روش را شرح دهیم تا بتوانید درک عمیق‌تری از نحوه‌ی عملکرد آن داشته باشید. در حالی که این روش مزایای متعددی دارد، استفاده بیش از حد از آن می‌تواند منجر به ارسال هرزنامه شود. همچنین اگر لیست ایمیل شما به‌ درستی به‌روزرسانی نشده باشد، با ایمیل‌های نامرتبط سبب سردرگمی و آزار مشتریان خود می‌شوید. در این زمان ایمیل مارکتینگ به جای سودآوری، به کسب و کار شما آسیب بیشتری وارد می‌کند. در زیر دیگر معایب این روش را شرح می‌دهیم.

خطر ارسال هرزنامه

همانطور که در بخش معایب ایمیل مارکتینگ چیست؟ به آن اشاره کردیم، ارسال مکرر ایمیل‌های نامربوط به مشتریان به عنوان هرزنامه طبقه‌بندی می‌شود و این موضوع یکی از رایج‌ترین معایب آن است. این ایمیل‌ها باعث ایجاد ناراحتی برای گیرندگان خواهند شد؛ زیرا حاوی اطلاعات مورد نیاز برای آن‌ها نیستند. در نتیجه، مخاطبان ممکن است اشتراک خود را از سرویس خبرنامه یا سرویس ایمیل کسب و کار شما لغو کنند. افزون بر این موارد، اگر تعداد زیادی از مخاطبان بازار هدف، ایمیل‌های شما را هرزنامه بدانند، شهرت و اعتبار کسب و کار می‌تواند ضربه‌ی زیادی بخورد. برای جلوگیری از این امر، می‌بایست بر کیفیت محتوایی که از طریق ایمیل ارائه می‌دهید تمرکز زیادی داشته باشید.

پوشه هرزنامه ایمیل

احتمال عدم پاسخگویی

بدون تردید اگر یک ایمیل معمولی برای مخاطبان خود بفرستید، احتمال بسیار کمی دارد که پاسخی از آن‌ها دریافت کنید. بنابراین برای دریافت پاسخ مثبت، باید محتوای با ارزشی ارائه دهید که شخصی‌سازی شده باشد و توجه خواننده را به خود جلب کند. همچنین هنگام ساخت کمپین بازاریابی ایمیل باید عواملی مانند نوع کمپین، مخاطبان هدف و تقسیم بندی بازار را در نظر بگیرید.

نبودن امکانات کافی برای طراحی

توجه داشته باشید که تمامی کمپین‌های بازاریابی ایمیل باید برای سیستم‌های مختلف از جمله تبلت، دسکتاپ و موبایل بهینه‌سازی شوند. حال از آنجایی که هنگام باز کردن ایمیل از دستگاه‌های مختلف، سایز نمایشگر تغییر می‌کند؛ طراحان نمی‌توانند به قدر کافی از محتواهای تصویری استفاده کنند. در نتیجه باید از محتواهای متنی بهره‌ ببرند که جذابیت کمتری نسبت به دیگر موارد دارد.

ایمیل‌های تحویل نشده

اگر ایمیل‌های شما به دلیل درج کلمات کلیدی خاصی به عنوان هرزنامه شناسایی شوند، به صندوق ورودی گیرنده نمی‌رسند. لذا برای اطمینان از اینکه ایمیل‌های شما فیلتر نمی‌شوند، باید محتوای خود را به خوبی ایجاد کنید. (به عنوان مثال از کلمات رایگان، حتما بخرید، کلیک کنید و غیره بپرهیزید یا به صورت هوشمندانه از آن‌ها استفاده کنید.)

معایب بازاریابی ایمیل

جمع‌بندی

در مقاله‌ی ایمیل مارکتینگ چیست؟ قصد داشتیم شما را به طور کامل با این روش بازاریابی آشنا کنیم. به طور خلاصه باید بگوییم سرویس بازاریابی ایمیل برای برقراری ارتباط با مصرف‌کنندگان استفاده می‌شود و هدف اصلی آن حفظ مخاطبان فعلی و جذب کاربران جدید است. این روش مزایا و معایب مختلفی دارد. به عنوان مثال مهم‌ترین مزیت ایمیل مارکتینگ جذب ترافیک و در نهایت افزایش نرخ فروش است. بزرگ‌ترین مشکل آن نیز می‌تواند خطر ارسال هرزنامه باشد.

این اعلان را به اشتراک گذارید