فروش شاهرگی چیست؟

فروش شاهرگی

فروش شاهرگی به معنای توزیع محصولات و کالاهای مصرفی به خرده‌فروشان است. در حقیقت بنکداران یا عمده‌فروشان حجم زیادی از کالاها را از تولیدکنندگان و کارخانه‌ها خریداری می‌کنند و در دسترس خرده‌فروشان قرار می‌دهند. سپس این افراد محصولات خریداری شده را با افزایش قیمت به علت پخش، بازاریابی، نگهداری و غیره به مشتریان نهایی می‌فروشند. در نتیجه بنکداران شکاف میان تولیدکنندگان و خرده‌فروشان را پر می‌کنند و واسطه‌ی این دو هستند. در ادامه برای دریافت اطلاعات بیشتر و مزایای توزیع شاهرگی با ما در بیت اند همراه شوید.

اگر بخواهیم فروش شاهرگی را به بیانی ساده معرفی کنیم، باید بگوییم که مفهوم آن به خرید عمده از تولیدکنندگان و ارائه‌ی آن به خرده‌فروشان برمی‌گردد. توجه داشته باشید در پخش شاهرگی خریداران عمده، شرکت‌های توزیع‌کننده یا بنکداران محصولات را مستقیما از تولیدکنندگان و با حجم بالا خریداری می‌کنند. سپس هزینه‌های پخش و توزیع بر قیمت محصولات اعمال می‌شود و در اختیار خرده‌فروشان قرار می‌گیرد.

افزون بر این موارد، باید بدانید که پخش شاهرگی معمولا به دو صورت انجام می‌شود. در روش اول، خریداران عمده به سراغ کارخانه‌ها و دیگر صنایع تولیدی می‌روند و محصولات خریداری شده را انبار می‌کنند. سپس براساس سیاست‌های فروش خود، آن‌ها را قیمت‌گذاری می‌کنند و با تخفیف‌های متنوع به خرده‌فروشان می‌فروشند. در روش دوم، صاحبان کسب و کار کالاهای مصرفی را به صورت عمده تولید می‌کنند و سپس در اختیار بنکداران قرار می‌دهند. در نهایت بنکداران وظیفه‌ی توزیع و تحویل محصولات به خرده‌فروشان را خواهند داشت.

پخش شاهرگی

تفاوت فروش شاهرگی و مویرگی

همانطور که گفتیم توزیع شاهرگی به معنای خرید عمده از تولیدکنندگان و سپس تحویل کالا به خرده‌فروشان یا بنکداران است. در صورتی که فروش مویرگی به ارائه‌ی محصولات توسط تولیدکنندگان مربوط می‌شود که در آن خریدار اصلی بنکداران نیستند. بلکه این کالاها می‌توانند در تمامی بخش‌های بازار توزیع شوند و در اختیار خرده‌فروشان و حتی مصرف‌کنندگان نهایی یعنی مشتریان قرار گیرند. بنابراین در فروش مویرگی برخلاف فروش شاهرگی، واسطه‌ها حذف شده‌اند تا کالاهای مصرفی آسان‌تر در دسترس عموم باشند. معمولا محصولات اساسی و پراستفاده‌ مانند محصولات بهداشتی، لبنیات، مواد شوینده و انواع نوشیدنی‌ها به این روش توزیع می‌شوند.

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو روش، به هزینه و مخارج اجرای آن‌ها مربوط می‌شود. معمولا فروش عمده یا شاهرگی از مخارج کمتری برای توزیع کالاها برخوردار است ولی پخش مویرگی نیاز به هزینه‌ی بیشتری دارد. به عنوان مثال نیاز به استخدام افراد متخصص برای بازاریابی و فروش و همچنین نظارت بر تعداد زیادی از خرده‌فروشان است. 

ویژگی های فروش شاهرگی

از مهم‌ترین ویژگی‌های فروش شاهرگی می‌توانیم به کاهش فعالیت‌های بازاریابی و بهینه‌سازی هزینه‌ها از طریق کاهش استخدام در تعداد نیروی فروش و توزیع اشاره کنیم. همچنین به جای صرف هزینه‌های گزاف برای خرید محل فروشگاه و طراحی آن، وجود انبار برای نگهداری کوتاه محصولات کافی است. در زیر با دیگر ویژگی‌های آن آشنا می‌شوید:

  • حجم خرید کالاها بالا است؛ در نتیجه با قیمت کمتری به فروش می‌رسد. این ویژگی علاوه‌بر بنکداران و صنایع تولیدی، برای خرده‌فروشان نیز مهم است؛ زیرا سبب افزایش حاشیه‌ی سود می‌شود.
  • نیاز به تنظیم سیاست‌های فروش متنوع، کمپین‌های بازاریابی و غیره کمتر است.
  • توزیع توسط عمده‌فروشان صورت می‌گیرد؛ بنابراین تولیدکنندگان دیگر نیازی به پیاده‌سازی سیستم‌های توزیع گسترده ندارند. همچنین دیگر نیازی به کنترل و نظارت مستقیم بر فرآیند توزیع نیست.
ویژگی توزیع شاهرگی

مزایای فروش شاهرگی

در این بخش قصد داریم مهم‌ترین مزایای فروش شاهرگی را معرفی کنیم. در وهله‌ی اول باید بدانید که یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این روش برای عمده‌فروشان دریافت تخفیف بیشتر و قیمت کمتر است. این افراد مقدار زیادی کالا را از کارخانه‌های تولیدی خریداری می‌کنند و به دلیل خرید عمده می‌توانند تخفیف زیادی دریافت کنند. در نتیجه سود بیشتری از فروش محصولات کسب خواهند کرد. از طرفی دیگر این روش برای تولیدکنندگان نیز حائر اهمیت است؛ زیرا سبب سهولت در ارائه‌ی محصولات می‌شود و حجم زیادی از کالاهای خود را یک‌جا به فروش می‌رسانند.

از دیگر مزایای فروش شاهرگی نیز می‌توانیم به برندسازی توسط عمده‌فروشان و همچنین انسجام در حجم نقدینگی اشاره کنیم. توجه داشته باشید که پخش شاهرگی علاوه‌بر موارد گفته شده، مزایای دیگری را نیز ارائه می‌دهد. این مزایا فقط به شرکت تولیدکننده محدود نمی‌شود و توزیع‌کنندگان را هم در برمی‌گیرد. به عنوان مثال عموما تولیدکنندگان با استفاده از روش‌های مختلف تبلیغاتی، محصولات خود را به بازار عرضه می‌کنند؛ ولی بنکداران نیازی به چنین فعالیت‌های بازاریابی ندارند. زیرا از تولیدکنندگان خرید می‌کنند و وظیفه‌ی عرضه به خرده‌فروشان را دارند. همچنین حاشیه‌ی سود آن‌ها ثابت است و نگرانی درباره‌ی آن ندارند. بلکه فقط باید سعی کنند تا حجم فروش را افزایش دهند و درآمد خود را بالا ببرند. در زیر با دیگر مزایای این روش آشنا می‌شوید:

  • دارای رقابت کمتر در بازار (معمولا عمده‌فروشان با خط تولید خاصی همکاری دارند و این نکته باعث کاهش رقابت می‌شود. همچنین صنایع تولیدی مشتریان یکنواخت و ثابتی دارند و می‌توانند به روشی آسان‌تر محصولات را به فروش برسانند.)
  • نیاز کمتر به مهارت‌های تخصصی فروش (از آنجایی که تولیدکنندگان و عمده‌فروشان با مصرف‌کنندگان نهایی سروکار ندارند؛ بنابراین برای جذب مشتری نیاز کمتری به مهارت‌های فروش خواهند داشت.)
فواید فروش شاهرگی

جمع‌بندی

در نهایت باید بگوییم که یکی از مهم‌ترین روش‌های توزیع و فروش کالاهای مصرفی در سراسر کشور، پخش شاهرگی است. در این روش محصولات با حجم بالا از کارخانه‌ها و تولیدکنندگان خریداری می‌شود و سپس در اختیار خرده‌فروشان قرار می‌گیرد. خرده‌فروشان نیز قیمت کالاها را براساس سیاست‌های خود تغییر می‌دهند و به مصرف‌کنندگان نهایی یعنی مشتریان می‌فروشند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این روش نیز می‌توانیم به توزیع آسان‌تر، خرید محصولات با قیمت کمتر و حاشیه‌ی سود بیشتر اشاره کنیم.

این اعلان را به اشتراک گذارید