نرم افزار بازاریابی چیست و چه تفاوتی با CRM دارد؟

نرم‌افزار بازاریابی چیست

آیا می‌دانیدنرم‌افزار بازاریابی چیست و چه وظیفه‌ای در رشد بیزینس‌ها دارد؟ تا چه حد از تاثیر این نرم‌افزار در روند رشد و ارتقای کسب‌وکارهااطلاع دارید؟ چه در ابتدای راه بیزینس خود قرار داشته باشید، چه متحمل ضرر و زیان شده باشید و درصدد جبران آن و رسیدن به سوددهی باشید، این نرم‌افزار مناسب شما خواهد بود. هر کسب‌وکاری، فارغ از اندازه و کوچک و بزرگ بودن آن، به واسطه‌ی داشتن مشتری‌ است که می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد. با استفاده از جلب رضایت مشتریان می‌توانید آن‌ها را به شرکت خود وفادار کنید. مهم‌‎ترین کار برای حفظ مشتریان قدیم و جذب مشتری‌های جدید، دسته‌بندی کردن اطلاعات آن‌ها، اطلاع‌رسانی، بررسی نیازها و خواسته‌های مشتریان است.

نرم‌افزار بازاریابی دقیقا همان برنامه‌ای است که تمام کارهای مربوط به مدیریت مشتریان را برعهده می‌گیرد. کلیه‌ی این کارها که به‌صورت اتوماتیک انجام می‌شود، درنهایت باعث کاهش هزینه‌ها در ابعاد مالی و زمانی می‌شوند. در این مطلب به این سوال پاسخ می‌دهیم که نرم‌افزار بازاریابی چیست و به بررسی مزایای استفاده از آن در رشد و سودآوری بیزینس‌ها می‌پردازیم.

می‌توان گفت موفقیت هر کسب‌وکاری، به شدت به توانایی آن کسب‌وکار در جذب و حفظ مشتری‌ها بستگی دارد. برای این‌که بتوانید این‌ کار را به درستی و با خطای کم‌تری انجام دهید، لازم است از روش‌هایی مانند جمع‌آوری اطلاعات مشتریان، مدیریت کمپین‌های فروش و تحلیل و بررسی سرنخ‌های به‌دست آمده استفاده کنید. در یک پاسخ کلی به پرسش نرم‌افزار بازاریابی چیست؟ می‌توان گفت: این نرم‌افزار با استفاده از مجموعه‌ای از عملیات سیستمی موردنیاز کسب‌وکارها، باعث بهبود نرخ بازگشت و افزایش سرمایه‌ی آن‌ها می‌شود.

نرم‌افزار بازاریابی چیست؟

وظایف تیم بازاریابی

صاحبان کسب‌وکارها ممکن است فکر کنند هزینه‌ی داشتن این نرم‌افزار زیاد است و انجام این کارها توسط تیم بازاریابی هزینه‌ی کم‌تری برایشان دارد؛ اما حقیقت چیز دیگری است. با نگاه کردن به لیست وظایف تیم بازاریابی، که در ادامه به آن اشاره کرده‌ایم، متوجه هزینه‌بر بودن این موضوع می‌شوید.

  • ایمیل مارکتینگ (بازاریابی ایمیلی)
  • بازاریابی پیامکی
  • اجرای کمپین‌های بازاریابی
  • مدیریت پیگیری مشتریان
  • وصل کردن فرم‌های صفحات فرود به کمپین‌ها
  • ایجاد سرنخ
  • دسته‌بندی و تقسیم‌بندی مشتریان با توجه به نیاز بیزینس
  • محاسبه‌ی نرخ بازگشت سرمایه
  • بررسی داده‌های کمپین قبلی در شخصی‌سازی کمپین‌های جدید
  • استفاده از ایمیل‌ها و پیام‌های شخصی‌سازی شده در قیف فروش
  • مدیریت و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

باتوجه به لیست بالا، به‌نظر شما استفاده از یک نرم‌افزار اتوماسیون بازاریابی مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود یا این‌که چندین فرد این کارها را انجام دهند؟ این نرم‌افزارها نه تنها هزینه‌ها را کاهش می‌دهند، بلکه باعث صرفه‌جویی در وقت نیز می‌شوند. مدیرانی که قصد دارند کسب‌وکار خود را گسترش بدهند، قطعا این سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهند؛ زیرا از این طریق می‌توانند تمرکز خود را از روی کارهای زمان‌بر و تکراری بردارند و به کارهای ارزشمندتری بپردازند.

مدیریت پیگیری مشتریان

مزایای استفاده از نرم‌افزارهای بازاریابی

پیدا کردن سرنخ‌های فروش از عوامل مهم در رشد هر کسب‌وکاری است. در طی سال‌ها، تحقیقات زیادی در این زمینه صورت گرفته تا مشخص شود این نرم‌افزارها چگونه باعث رشد و بهبود کسب‌وکارها می‌شوند. در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم که مزایای کاربردی و مهم نرم‌افزار بازاریابی چیست.

1.کاهش انجام کارهای خسته‌کننده و تکراری

مهم‌ترین پاسخی که می‌توان به پرسش «مزیت نرم‌افزار بازاریابی چیست؟» داد، جلوگیری از انجام کارهای تکراری است. این سیستم هوشمند بازاریابی، به‌منظور حذف وظایف تکراری، بخش بزرگی از کارهای روزانه شما را بر عهده می‌گیرد. کارهایی مانند جمع‌آوری اطلاعات مشتریان، ارسال ایمیل، مدیریت مرکز تماس، گزارش‌گیری، تحلیل داده‌ها و برنامه‌ریزی تولید محتوا از جمله وظایف این نرم‌افزار است.

2. راحتی اجرای کمپین‌های بازاریابی

برای اجرای کمپین‌های بازاریابی نیاز است شما از طریق چندین کانال و سیستم‌های متفاوت اقدام کنید تا بتوانید تمام این کارها را مدیریت کنید. در رابطه با اجرای کمپین‌ها وظیفه‌ی نرم‌افزار بازاریابی چیست؟ نرم‌افزار بازاریابی بیت اند این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید در یک پلتفرم واحد و با روشی بسیار آسان، ارتباطات لازم را برقرار کنید و تمام کارهای خود را بدون هیچ زحمتی انجام دهید. از طریق این راه دیگر نیازی به چندین کارمند و سیستم‌های متعدد نیست که درگیر اجرای یک کمپین باشند و این یعنی راحت‌ترین راه برای اجرای کمپین‌های بازاریابی.

مدیریت ارتباط با مشتری

3. مدیریت بهتر ارتباط با مشتری

همه‌ی کسب‌وکارهای B2B یا B2C از اهمیت ارتباط با مشتری باخبر هستند. توسعه‌ی ارتباط با مشتریان بالقوه، در هر مرحله از فروش، رونق کسب‌وکار شما را افزایش می‌دهد. با این حال کار بسیار دشواری است که شما بتوانید تمام ارتباطات را در یک فایل ذخیره کنید و در موارد لازم به راحتی به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. حتی ممکن است به خاطر نیاورید آخرین ارتباطی که با مشتری داشتید، در رابطه با چه مسئله‌ای بوده است. در این زمینه مهم‌ترین کاربرد نرم‌افزار بازاریابی چیست؟ با استفاده از یک نرم افزارCRM شما می‌توانید به راحتی و با سرعت بیشتری به پاسخ‌گوی مشتریان باشید و از بروز مشکلات احتمالات نیز جلوگیری کنید.

تفاوت‌های نرم‌افزار بازاریابی با نرم‌افزار CRM

ممکن است در نگاه اول نرم افزار CRM و اتوماسیون بازاریابی شبیه به هم به نظر برسند، اما این دو نرم‌افزار تفاوت‌های کلیدی با هم دارند.حتی در برخی موارد، اگر این دو نوع نرم‌افزار با هم مورد استفاده قرار بگیرند، ممکن است تاثیر بیشتری هم داشته باشند. پیش‌تر در رابطه با نرم‌افزار اتوماسیون بازاریابی، هدفی که دارد و همچنین نوع کارکرد آن آشنا شدیم. حال می‌خواهیم به تفاوت بین این دو نرم‌افزار بپردازیم و به این سوال پاسخ دهیم که تفاوت اصلی مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و نرم‌افزار بازاریابی چیست؟
تفاوت اصلی نرم‌افزار CRM با نرم‌افزار اتوماسیون بازاریابی این است که CRM متمرکز بر ارتباط با مشتری و فروش است؛ اما تمرکز نرم‌افزار بازاریابی بیشتر حول محور بازاریابی و فرآیند فروش می‌چرخد.

تفاوت crm و نرم‌افزار بازاریابی چیست

به یک مثال ساده که تفاوت بین نرم‌افزار CRM و نرم‌افزار بازاریابی را به‌خوبی مشخص می‌کند توجه کنید: فرض کنید می‌خواهید محصولی را بفروشید. برای این کار مشتری موردنظر را شناسایی می‌کنید و با او تماس می‌گیرید. بعد از  برگزاری جلسه و انجام مذاکرات؛ شما موفق می‌شوید محصول موردنظر را به فروش برسانید. بعد از این مرحله نوبت به ارسال فاکتور، بررسی موجودی‌ها و موارد مربوط به داخل شرکت می‌رسد. ارتباط مستقیم با مشتری برعهده‌ی CRM و فرآیند ثبت و گزارش‌گیری برعهده‌ی نرم‌افزار بازاریابی خواهد بود.

بررسی نرم افزار بازاریابی مایکروسافت

این روزها نرم‌افزارهای بازاریابی متعددی در بازار وجود دارند. همین موضوع باعث می‌شود این پرسش مطرح شود که چه مولفه‌هایی تعیین می‌کند بهترین نرم‌افزار بازاریابی چیست؟ تشخیص این‌که کدام یک از آن‌ها را انتخاب کنید، به کیفیت و نوع خدماتی که ارائه می‌دهند، تجربه‌ی کارفرمایان در رابطه با استفاده از آن و نتایج به‌‌دست‌آمده در فروش برمی‌گردد. نرم‌افزار بازاریابی داینامیک 365 از جمله نرم‌افزارهایی است که به بهبود روند فروش و افزایش بازاریابی کمک می‌کند.

علاوه بر این برخی از مهم‌‎ترین قابلیت‌ها و مزایای این نرم‌افزار عبارتند از:

  • سنجش و ارزیابی
  • گزارش‌گیری
  • پیگیری و نظارت بر کلیه‌ی امور مشتریان
  • تحلیل رقبا

جمع بندی

بسیاری از کسب‌وکارها پس از گذشت زمان و افزایش مشتری‌، با مشکل مدیریت مسائل مربوط به مشتریان مواجه می‌‎شوند. بهترین کار برای مدیریت این مسائل، استفاده از نرم‌افزارهای بازاریابی است. در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که نرم‌افزار بازاریابی چیست و چه کمکی به روند بهبود فروش در کسب‌وکارها می‌کند؟ همچنین توضیح دادیم این نرم‌افزار چگونه مشتریان بالقوه‌ای که احتمال خرید در آن‌ها بیشتر است را شناسایی و توسط نرم‌افزار CRM سرنخ‌ها را تبدیل به مشتری دائمی می‌کند.

این اعلان را به اشتراک گذارید